@article { author = {}, title = {ss}, journal = {}, volume = {8}, number = {شماره 22 - تابستان 1394}, pages = {5-31}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {احیای تمدن اسلامی از نگاه امام خمینی; و مقام معظم رهبری}, abstract_fa = {بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، همه اهداف انقلاب اسلامی اعم از آزادی، استقلال، برپایی حکومت اسلامی و مبارزه با ظالمان و مستکبران، در نسبت با یک هدف واحد به نام تمدن اسلامی تعریف می‎شود. این مساله اهمیت پرداختن به مقوله احیای تمدن اسلامی را به خوبی روشن می‎کند. در همین راستا به بررسی اندیشه‎های حضرت امام خمینی; و مقام معظم رهبری پرداختیم تا ابعاد موضوع را در رویکرد تمدنی ایشان بررسی نماییم. جایگاه سیاسی اجتماعی امام; و رهبر معظم انقلاب در هدایت جامعه امروز مسلمین، دلیل گزینش ایشان از میان دیگر اندیشمندان مسلمانی است که در زمینه تمدن اسلامی صاحبنظراند. برای این منظور مجموع دیدگاه‌های ایشان را در 4 حوزه ارائه کرده‌ایم که عبارتند از: راهکارهای احیای تمدن اسلامی، ضرورت‌ها، چشم انداز و در نهایت دشمنانی که برای جریان احیای تمدن اسلامی ایجاد چالش و خطر می‎کنند. به عقیده نگارنده تبیین امام و رهبری از مقوله احیای تمدن اسلامی و راهکارهایی که در این زمینه ارائه می‎کنند، نتیجه رویکرد نظری-فرهنگی ایشان به مفهوم تمدن است.}, keywords_fa = {تمدن اسلامی,تمدن,احیای تمدن,امام خمینی,مقام معظم رهبری}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_21989.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_21989_8d243ae6c6d68349ee0d43416ce29df2.pdf} } @article { author = {}, title = {ss}, journal = {}, volume = {8}, number = {شماره 22 - تابستان 1394}, pages = {33-66}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آیات و روایات}, abstract_fa = {ارائه دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین: درباره اخلاق خبر رسانی و ارائه اصول و معیارهایی اساسی برای بالنده شدن این حوزه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سئوال که از منظر قرآن و ائمه: اخلاق خبر رسانی چگونه است و چه ویژگی دارد؟ به بررسی دیدگاه قرآن و احادیث در رابطه با این موضوع پرداخته است. وی ابتدا تعریفی از اخلاق و خبر در لغت و اصطلاح، ارائه می‌دهد و سپس اصول و ارزش‌های اخلاق خبر رسانی با شواهدی از منظر آیات و روایات در سه محور بررسی می‎نماید که عبارتند از: 1) اخلاق مربوط به مخبر 2) اخلاق شیوه خبر رسانی 3) اخلاق محتوای خبر. پژوهشگر در ادامه ملاک‌های قرآن و روایات را برای خبر رسانی در ذیل هر محور بیان می‌دارد. مهم‌ترین نتایج حاصل از این پژوهش آن است که چنانچه رسانه در خبر رسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پایبند باشد. اولاً خبر آن از پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکان برخوردار می‌شود به گونه‌ای که بعد از آن «خبر» به تنهایی می‌تواند رسانه خودش باشد و ثانیاً اعتماد مخاطب که بزرگ‌ترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر خواهد رسید، این غایت در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاق خبر رسانی قرآنی و روایی به طور سیستماتیک و در کنار هم، مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا خبر رسانی را به خبر رسانی برخواسته از دین تبدیل کند.}, keywords_fa = {اخلاق,خبر,خبر رسانی}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_21996.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_21996_9f9d07c6e203a42d58b53f6b2472adf0.pdf} } @article { author = {}, title = {ss}, journal = {}, volume = {8}, number = {شماره 22 - تابستان 1394}, pages = {67-92}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصول حاکم بر ارتباطات پیامبر اعظم9 در دوران مکی}, abstract_fa = {ازآنجا که بررسی اصول ارتباطی پیامبراسلام9می‎تواند نوع تعامل را در تمام سطوح ارتباطی تنظیم نماید و ازطرفی موجب برقررای ارتباط موثر و نشر وگسترش دین مبین اسلام شود. از این رو این پژوهش تلاش دارد با روش کتابخانه‎ای واسنادی به بررسی حیات تبلیغی پیامبر اسلام9در دوران مکی با رویکردی ارتباطی به اصول حاکم بر ارتباطات پیامبر9بپردازد. برای مطالعه رویکردهای ارتباطی، ضمن بررسی متون تاریخی و آیات و روایات ازبهترین شیوه یعنی بررسی سطوح ارتباطی که عبارتند از: ارتباطمیانفردی، گروهی، جمعی و میان فرهنگی استفاده شده است که بر هر سطحی اصولی حاکم است و این اصول عبارتند از: اصل خوش خلقی، تغافل، همانندی، ساده زیستی، جذابیت در ارتباطات میان فردی و در ارتباطات میان گروهی: اصل توازن، همدلی، کرامت انسانی، اعتماد، خوشرویی واصول حاکم بر ارتباطات میان فرهنگی: اصل مدارا، احترام متقابلو موعود گرایی. البته ناگفته نماند که برخی از اصول اختصاص به سطح ارتباطی مورد بحث ندارد و ممکن است بتوان آن را در سطوح دیگر نیز مطرح کرد، اما با توجه به گزاره‎های تاریخی دوران مکی، اصول آمده در ذیل هر سطح مناسبتر به نظر می‎رسد تا سطوح دیگر.}, keywords_fa = {شیوه,ارتباط,ارتباطات,پیامبر9,مکی}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_21999.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_21999_37aced5c0af96527b0d07d1282247720.pdf} } @article { author = {}, title = {ss}, journal = {}, volume = {8}, number = {شماره 22 - تابستان 1394}, pages = {93-111}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عامل و ساخت در اندیشه اجتماعی آیت الله جوادی آملی}, abstract_fa = {بحث عامل وساخت یکی ازمباحث اساسی وتاثیرگذار در علوم اجتماعی است و همواره  بین اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه مطرح بوده است و در این میان  تحلیل موضوع از منظر علمای اسلام راهی برای ارائه دیدگاه اسلامی در این خصوص به حساب می‌آید که با توجه به ذوابعاد بودن حضرت آیت الله جوادی آملی به یقین، شناختی در خور اهمیت از دیدگاه اسلامی را می‌تواند برای ما نمایان سازد. آنچه از بررسی آراء و اندیشه‎های علامه به دست آمد ناظر به رویکرد تلفیقی عامل و ساخت می‎باشد. ایشان در کنار تاثیرات ساخت بر کنشگران، متقابلا به آزادی عمل فرد و تاثیر وی بر ساخت‎ها نیز قائل هستند گرچه به نظر می‎رسد علامه به ساخت بیشتر از عامل توجه دارد ولی در برخی از موارد عامل را فائق بر ساخت می‎داند. با توجه به گستردگی آثار علامه، این تحقیق بیشتر بر آثار تفسیری ایشان تاکید دارد و از تحلیل محتوای کیفی بهره می‎برد}, keywords_fa = {عامل,عاملیت,ساخت,ساختار,تلفیق عامل و ساخت,اندیشه اجتماعی,فرد,جامعه,اصالت}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22001.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22001_08ae1d6aa867d882b6da1d5617ee80e5.pdf} } @article { author = {}, title = {ss}, journal = {}, volume = {8}, number = {شماره 22 - تابستان 1394}, pages = {113-131}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حاکمیت و جامعه در اندیشه‌ی میشل فوکو}, abstract_fa = {پست مدرنیسم به عنوان رویکردی با هدف تقابل بامدرنیته و نقد آن، با مبانی فلسفی جدیدی شروع به ارائه‎ی شیوه‎ی جدیدی برای اندیشیدن به جهان را فراهم آورد. فوکو، از جمله‎ی اندیشمندان این دوره، بانگاهی بسیار متمایز، والبته ریشه دوانیده در متفکران مدرن و حتی ماقبل آن، اصطلاحاتیرا وارد عرصه‎ی مطالعاتعلوم اجتماعی کرد که گفتمان جدیدی را در این حوزه، باعث شد. اگرچه وی با قدرت ومعرفت درگیر است، اما مسئله‎ی او، اساسا کاوش پیرامون «سوژه» است. پرسشی که در این جستار به انپرداخته‎ایم آنستکه «اساسا نوع نگاه فوکو درباره‎ی حاکمیت و جامعه چیست و آیا فوکو به اصالت به این مقولات پای‎بند است؟». برای پاسخ‎گویی به این پرسش از روشاسنادی-کتابخانه‎ایدر مقام گردآوری داده‎ها و از روش تحلیل محتوای کیفی در مقام تحلیل و داوری داده‎ها استفاده شده‎است.مقوله‎ی قدرت که اساسا محور تحلیل‎های تاریخی و تبارشناسانه‎ی وی است، به عنوان چارچوب ومعیار هرآنچه که رخ داده است و در گفتمان‎ها بازگو شده است، معرفی می‎شود. این قدرت کاملا شبکه‎ای و مویرگی در تمامی روابط و نهادهای اجتماعی ریشهدوانیده است. از انواع قدرتی که فوکو معرفی می‎کند، می‎توان نتیجه گرفت که حاکمیت و مسئله‎ی حکومت‎رانیتنها یکی از انواع قدرت است. نهایتا با توصیفی که از سوژه ارائه می‎شود می‎توان نتیجه گرفت کهحتی در خردترین تحلیل‎های تبارشناسانه‎ی وی، قدرت به عنوان شکل دهنده‎ی همه‎ی ابژه‎ها و حتی تصور سوژه بودن، اِعمال می‎شود و او نظریه‎ای کلان ارائه می‎دهد که جامعه و ساختار، حرف اصیل را بیان می‎کند.}, keywords_fa = {پست مدرنیسم,گفتمان,قدرت,حاکمیت,سوژه}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22002.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22002_0d7008eff0c910b3c8b41c2f22c1aae3.pdf} } @article { author = {}, title = {ss}, journal = {}, volume = {8}, number = {شماره 22 - تابستان 1394}, pages = {133-161}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سینمای اجتماعی ایران و بازنمایی سبک زندگی زنانه در آن (مطالعه موردی فیلم سینمایی آتش‎بس)}, abstract_fa = {انسانغربی به منظور توصیف کنش‎ها و رفتارهایروزمره خود از واژه سبک زندگی استفاده می‎کند. در واقع سبک زندگی پدیده‎ای است محصول مدرنیته که در حال حاضر در دیگر جوامعنیز از این لغت استفاده می‎شود. سبک زندگی حاصل انتخاب و سلیقه شخصی افراد است. در جهان کنونی آنچهبیش از همه به سلیقه‎ی افراد شکل می‎دهد، رسانه‎هاست. در این میان سینما رسانه‎ای است قوی، با ویژگی‎های منحصر به فرد. هنر هفتم بواسطهگرد آوردن تمام هنرها در خود از ظرفیتتاثیرگذاری فوق‎العاده‎ای برخوردار است. بدین جهت درنوشتار حاضر بر آنیم تا با روش تحلیل رمزگان جان فیسک و تحلیل روایت، به تحلیلآسیب‎شناسی سبکزندگی زنانه در فیلم سینمایی آتش بس بپردازیم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سبکزندگی زنان در این فیلم تحت‎تاثیر تفکرات فمینیستی به سمت زندگی غربی پیش رفته است.}, keywords_fa = {سبک زندگی,زن,سینما,آتش‎بس,نشانه‎شناسی}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22003.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22003_baafc4f801041819c870e34430db901e.pdf} }