@article { author = {}, title = {dd}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {13-28}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مروری بـر فاصلـه میـان نسلها، علل و راهکارهای مقابله با آن}, abstract_fa = {در طول تاریخ بشریت همواره توالی نسلها وجود داشته است. گروهی میآیند و اثراتی از خود بر جای گذاشته و آرام آرام جای خویش را به فرزندان و افراد جدید میدهند و این امری طبیعی است؛ اما سؤال این است که، چه قدر ارتباط بین این رفت و آمدها وجود دارد و عوامل تهدیدکننده و راهکارهای کاهش آنها چیست؟ در این نوشته سعی شده که علاوه بر بررسی برخی علل فاصله میان نسلها، راهکارهای لازم در حوزه نظر و عمل نیز بیان شود تا بسترهای مناسب و بیشتر اعتلای ایران اسلامی فراهم آید.  }, keywords_fa = {واژههای کلیدی: نسل,شکاف نسلی,گسست,جامعهپذیری,پیوند}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22227.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22227_7a41be30a32ee510cf970907e1fabc8c.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {29-52}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آزادی از دیدگاه امام خمینی}, abstract_fa = {در این نوشتار، ابتدا مفهوم آزادی از دیدگاه امام خمینی تحلیل میشود. سپس دیدگاهامام(ره،) درباره فاعل، مانع و هدف آزادی تبیین و نقش برخی از نهادها در تأمین وحفظ آزادی، بررسی میشود. نهادهایی مانند:.1حکومت: البته حکومتی میتواند آزادیهای مشروع و قانونی افراد جامعه را تأمین وحفظ کند که حکومتی قانونگرا، عدالت محور و غیره باشد. .2نهاد خانواده: خانوادههابرای ایجاد حس آزادیخواهی فرزندان باید از همان دوران کودکی، اعتماد به نفسرا در آنان ایجاد و تقویت کنند و آنان را افرادی با ایمان و مستقل بار بیاورند. دراین صورت است که آنان هیچ گاه زیر سلطه اجانب نخواهند رفت و در راه آزادیکشور، حتی جان شیرین خود را فدا میکنند. .3نهاد تعلیم و تربیت: فرزندانمان بایداز طریق نهادهایی، چون مدرسه، دانشگاه و رسانههای گروهی بیاموزند که آزادند ودر عین حال، یاد بگیرند و تکرار و تمرین کنند که آزادی را حداقل یک بار در دورانتحصیل در جامعه با نظارت معلمان و اساتید تجربه کنند. البته اگر مدارس، دانشگاههاو رسانههای گروهی و به طور کلی، همه عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت در راستای همو به صورت مکمل در یک برنامه عمل کنند، محصول آن تقویت روحیه آزادیطلبی وتولید فرهنگ خواهد بود. .4نهاد دین: امام بر این باور است که اسلام برای تمامزوایای زندگی بشر، از جمله آزادی انسانها، دستوراتی دارد. با دین است که انسانهامیتوانند به آزادی حقیقی دست یابند}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: آزادی,امام خمینی,حکومت,خانواده,دین,تعلیم و تربیت}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22228.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22228_84c265647ccbef0aff59de782cfa522c.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {53-74}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مروری ِ بر نقش و جایگاه مفاهیمگروه، نهاد، جامعه و فرهنگ با نگاه تطبیقی به دیدگاههای اسلامی}, abstract_fa = {چکیـدهمفاهیم، اصلیترین عناصر ساختار یک دانش به شمار میروند که نقش انتقال دادهها،تعیین قلمرو و جغرافیای آن دانش را بر عهده دارند. از این رو، کسب هر گونه شناختپیرامون حوزههای یک دانش، مستلزم آگاهی از مفاهیم اختصاصی آن و تجزیه و تحلیلصحیح آنها بر اساس شرایط وجودی جوامع مختلف است. حوزه اندیشه اجتماعی نیز برمفاهیمی بنا گردیده است که تنها با درک و تبیین درست و فهمپذیر کردن آنها مطابقشرایط وجودی هر جامعه، به کارگیری آنها امکانپذیر میشود. بدین سان، مفاهیمینظیر فرهنگ، شخصیت، جامعه، گروه و نهاد از مفاهیم کلیدی در جامعه شناسی هستندکه تنها با ارائه تعاریف جامع از آنها، میتوان به فهم و انتقال مطلوب این حوزه دانشیبه جویندگان دانش، خدمت رساند. بر این اساس، در این مقاله ابتدا موضوع فرهنگو نقش و اهمیت آن در گسترش اجتماعات بشری بررسی میشود، سپس به شرحو توضیح گروههای اجتماعی و ویژگیهای آنها و نقش نهادهای اجتماعی در عملیکردن اهداف گروهها اشاره میکنیم و بررسی تفصیلی جامعه و ضرورتها و شرایطخاص آن در ادامه پیگیری میشود. بدیهی است در کنار هر یک، دیدگاههای اسلامیدر حد ضرورت طرح خواهد شد.}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: فرهنگ,جامعه,فرد,گروه,نهاد,اجتماع,سازمان}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22229.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22229_1e23c29ca35f7de3ee31142567d24b20.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {75-86}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ظرفیت اسلام در عصر جهانیشدن}, abstract_fa = {چکیـدهیکی از مسائلی که در دهههای اخیر در سطح جهانی ظهور و بروز یافته و جوامعمختلف و ادبیات غالب آنها را متأثر کرده، نگرشی جهانی به مسائل سیاسی، فرهنگیو اقتصادی جوامع است. این مفهوم که به خاطر برداشتهای متفاوت در تعابیریچون جهانیشدن و جهانیسازی بیان میشود، از جمله مفاهیم پر ابهامی است که باموضعگیریهای گوناگون مثبت و منفی رو به رو شده است. آنچه مسلم است اینکهاین جریان عام، پدیده یا پروژهای است که در عرصههای متفاوت به ایجاد روابطمیان واحدهای مستقل ملی همت گماشته و در ورای سیاستهای آن نشانههای زیادیاز قدرت استیلاطلب غرب را میتوان مشاهده کرد که آمریکایی شدن بر اساسرویآوردهای سکولاریستی و لیبرالی، وجه غالب آن است. آنچه در این مقاله موردبحث است، نحوه و نوع سازگاری جهانیسازی اسلامی با این جریان و قابلیتهاییاست که اسلام در این عصر دارد. با توجه به اینکه آموزههای اسلامی با مبانی معرفتی،انسانشناختی و هستیشناختی ناب خود، که همگی هماهنگ با فطرت بشری استو بر محورهای برادری، صداقت، معنویت، ایمان به خدا و فطرت میباشد و عدالتمرکز ثقل آنها است، میتوان گفت این آموزهها قابلیت فراوانی برای جهانیشدن درعرصههای مختلف اعتقادی، شیوه کامل زندگی و نظم سیاسی تمام عیار دارد. البته بایدبا به کارگیری استراتژیهای مهمی به حاکمیت آنها در سطح جهانی همت گمارد.}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: جهانیشدن,جهانیسازی,جهانیسازی اسلام,غربیشدن,فطرت,عدالت و ایمان به خدا}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22230.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22230_2b05c50eb02b0e6ef8fc4a029a7bafc9.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {87-108}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روش شناسی ماکس وبـر}, abstract_fa = {چکیـدهمقالۀ حاضر درصدد است تا روششناسی ماکس وبر را به عنوان یکی از جامعهشناسانیبررسی کند که به طور خاص به کار روششناسی در علوم اجتماعی پرداخته است؛چرا که مباحث روش شناسانۀ او را میتوان نقطۀ عطفی در مطالعات روش شناسانۀعلوم اجتماعی دانست.بنابراین، در نوشتار حاضر، به دلیل اهمیت درک پس زمینۀ تاریخی و فکری آن دوراندر فهم روششناسی وبر، ابتدا به پیشینه فکری و تاریخی آن دوران پرداخته و سپسروششناسی او را با بیان موضوع خاص جامعهشناسی او، که ملاحظات روششناختیرا میتوان در آن پیگیری کرد، آغاز و در ادامه به بررسی مفاهیم و عناصر اصلی موجوددر روششناسی وبر خواهیم پرداخت.}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: ماکس وبر,روششناسی}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22231.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22231_54bc30f5179721ae14afca3d6ce7bbda.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {109-122}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فلسفـه تـاریخ یعقوبـی}, abstract_fa = {چکیـدهیعقوبی، یکی از مورخان بزرگ اسلامی در قرن سوم هجری است که در تاریخ عمومیکتابهایی را تألیف کرده است و به قول روزنتال ( ،1365ص ،)155نخستین نوع ازانواع سهگانۀ تواریخ عالم، تاریخ یعقوبی است. وی به عنوان یک تاریخنگار مسلمان،نه تنها صرفاً تابع سنّت پیشینیان خود نبوده است، بلکه در جای خود، در سپهر فرهنگاسلامی تا مقام یک ّ مورخ مبدع نیز اوج گرفته است. به کارگیری شیوههای نه چندانّ رایج و اما علمی در قلمروی تاریخنگاری، یعقوبی را در سطح تاریخنویسان عالیقدری،چون مسعودی و ابنمسکویه قرار داده است (حضرتی، ،1380ص.)1پرسش علمی مقالۀ حاضر این است که آیا یعقوبی، نگاه خاصی به تاریخ و جایگاه آننسبت به سایر علوم دارد، یا خیر؟ آیا به تاریخ به عنوان علم مینگرد یا خیر؟ هدفاو از تاریخنگاری چه بوده است؟ به عبارت دیگر، به دنبال آن هستیم تا بدانیم که آیاای ّ ن مورخ بزرگ، در کتاب تاریخی خود، یعنی کتاب تاریخ یعقوبی، توجه خاصی به علمتاریخ دارد یا خیر؟ همچنین میخواهیم این کتاب را از زاویۀ ّ توجه مورخ آن به علمتاریخ بررسی کنیم تا بدانیم که یعقوبی چه جایگاهی برای تاریخشناسی قائل است.در واقع، این پژوهش سعی دارد که فلسفۀ علم تاریخ را از دیدگاه یعقوبی مورد بررسیقرار دهد.}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: یعقوبی,تاریخ یعقوبی,فلسفه تاریخ. *}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22232.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22232_2ab76e58d4576f05417437d70c96af6a.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {137-156}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین}, abstract_fa = {چکیـده *فرشته سادات یاسینی یکی از مباحثی که در نفسشناسی فلسفی همیشه مطرح بوده، قوای نفس است. ملاصدرا نیز مانند دیگر فلاسفه برای نفس قوای متعددی قائل است. وی در بیان علت و ملاک تعدد قوای نفس، دو ملاک ارائه میدهد و بر اساس آن، قوای نفس را از یکدیگر متمایز میکند. در نفسشناسی ایشان رابطۀ قوا با نفس بر اساس مبانی ویژۀ او از جمله اشتداد وجود، حرکت جوهری، جسمانیۀ الاحدوث و روحانیۀ الابقاء بودن نفس، توجیهپذیر است. وی برای قوۀ خیال جایگاه خاصی قائل است و آن را مرتبهای از مراتب نفس میداند که در مقالۀ حاضر به تشریح این دیدگاه و ارائه ادلۀ اثباتکننده آن پرداختهایم.}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: قوای نفس,نفس حیوانی,قوه خیال,ادراک خیالی مرتبۀ مثالی نفس,حس مشترک}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22233.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22233_a4dcb6754a463faceb69ac7b3640ea22.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {157-178}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مسئلـه حدوث و قـدم عالـم}, abstract_fa = {بحث قدم و حدوث عالم، از جمله مسائل اختلافی میان فیلسوفان و متکلمان است کهبرای اثبات و همچنین رد نظریات هر کدام، براهین قابل تأملی بیان شده است. بههمین دلیل، برخی این مسئله را جدلی الطرفین تعبیر کردند. این پژوهش، به دنبالشناخت مختصر آرای متکلمان و فلاسفه متقدم درمورد حدوث و قدم عالم و همچنینآراء و استدلال آنها است؛ بنابراین، در ابتدا به اختصار به تعریف و بیان انواع حدوث وقدم اصطلاحی در فلسفه، کلام و عرفان اشاره و موارد اختلاف و اتفاق حکماء و فلاسفهرا در این مسئله مشخص میکنیم. سپس دلایل متکلمان بر حدوث عالم، ایراداتفلاسفه بر آنان و دلایل فلاسفه بر اثبات قدم عالم و ایرادات متکلمان بر آنها را بیانمیکنیم و در پایان، به سپس پاسخ فلاسفه میپردازیم. البته تمرکز این مباحث بیشتربر آرای غزالی و ابنسینا است و به خاطر اختصار، به دیدگاههای ملاصدرا و میردامادنپرداختهایم}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: حدوث ذاتی,قدم ذاتی,حدوث زمانی,قدم زمانی,امکان,ماهیت}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22234.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22234_39fb6516b24cb417ff2348a504bd66a7.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {179-198}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شاخصههای عرفان امام علی(ع) در نهج البلاغه}, abstract_fa = {تحقیق حاضر، در نظر دارد که به بررسی مهمترین شاخصههای عرفان امام علی(ع) در نهجالبلاغه بپردازد. بنابراین، پس از بیان هدف عرفان از دیدگاه امام علی(ع،) به اهمیت بررسی شاخصههای عرفان از دیدگاه ایشان اشاره کرده و مهمترین محورهای عرفان امام علی(ع) در نهج البلاغه را بر میشمریم.}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: عرفان,توحید,ولایت,اخلاص,معرفت,تهذیب نفس}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22235.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22235_0f93f61c54dd65c781c301dd3b199951.pdf} } @article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {199-208}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گزارش و نقـد کتـاب توسعه و تضـاد؛ اثر دکتـر فرامـرز رفیع پـور}, abstract_fa = {نقلاب اسلامی ایران از موضوعاتی است که از ابتدای پیدایش، توجه محافل علمی وتحقیقاتی جهان را به خود جلب کرده است. این محققان با اتخاذ رویکردهای متفاوت،ابعاد متفاوتی از انقلاب اسلامی را به تحلیل نشستهاند. یکی از این رویکردها، نگاهجامعهشناسانه به این مقوله بوده است که خوشبختانه در سالهای اخیر از طرفمحققان بومی نیز دنبال میشود. کتاب توسعه و تضاد کوششی برای تحلیل انقلاباسلامی و مسائل اجتماعی ایران بعد از انقلاب تا اواسط دهه 70شمسی است.نویسنده در این اثر کوشیده است که با پرداختن به عوامل به وجودآورنده انقلابایران، آنها را با موضوعات پیشآمده در سالهای پس از انقلاب نیز پیوند داده و براینخستین بار، وقایع و رخدادهای اجتماعی در دهه دوم انقلاب را با دید منتقدانه و باارائه شواهد و کار میدانی وسیع و بعضاً مستقیم تحلیل کند. نکته مهم در ارائه اینمقاله این است که هر چند مؤلف محترم سعی داشته تا از دیدگاه ک ً املا جامعهشناختیبه بررسی موضوع بپردازد؛ ولی از سویی دیگر، به دلیل گستردگی مباحث میتوان ازدیدگاه سیاسی و اعتقادی به نقد بعضی از مباحث مطرح در کتاب پرداخت که اینمقاله نیز در پی آن میباشد. بنابراین، رویکرد ما در گزارش و نقد کتاب ک ً املا بر مبنایمباحث سیاسی خواهد بود.}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: انقلاب,توسعه,فرهنگ ایرانی,تضاد,مدرنیزاسیون}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22236.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22236_263f6727574f620b005521d520c0fe32.pdf} }