@article { author = {}, title = {SS}, journal = {}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پاییز 1388}, pages = {157-178}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مسئلـه حدوث و قـدم عالـم}, abstract_fa = {بحث قدم و حدوث عالم، از جمله مسائل اختلافی میان فیلسوفان و متکلمان است کهبرای اثبات و همچنین رد نظریات هر کدام، براهین قابل تأملی بیان شده است. بههمین دلیل، برخی این مسئله را جدلی الطرفین تعبیر کردند. این پژوهش، به دنبالشناخت مختصر آرای متکلمان و فلاسفه متقدم درمورد حدوث و قدم عالم و همچنینآراء و استدلال آنها است؛ بنابراین، در ابتدا به اختصار به تعریف و بیان انواع حدوث وقدم اصطلاحی در فلسفه، کلام و عرفان اشاره و موارد اختلاف و اتفاق حکماء و فلاسفهرا در این مسئله مشخص میکنیم. سپس دلایل متکلمان بر حدوث عالم، ایراداتفلاسفه بر آنان و دلایل فلاسفه بر اثبات قدم عالم و ایرادات متکلمان بر آنها را بیانمیکنیم و در پایان، به سپس پاسخ فلاسفه میپردازیم. البته تمرکز این مباحث بیشتربر آرای غزالی و ابنسینا است و به خاطر اختصار، به دیدگاههای ملاصدرا و میردامادنپرداختهایم}, keywords_fa = {واژههای کلیدی: حدوث ذاتی,قدم ذاتی,حدوث زمانی,قدم زمانی,امکان,ماهیت}, url = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22234.html}, eprint = {https://fpq.bou.ac.ir/article_22234_39fb6516b24cb417ff2348a504bd66a7.pdf} }