%0 Journal Article %T اسکولاستیک %J فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش %I دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام %Z %D 2012 %\ 03/20/2012 %V 5 %N شمار 11 - بهار 91 %P 91-107 %! اسکولاستیک %K واژههای کلیدی: قرون وسطی %K کلیسا %K تفتیش عقاید %K اسکولاستیک %K فلسفه مدرسی %R %X چکیـدهاسکولاستیک، مدارسی بودند که از دل کلیسای مسیحی بیرون آمدند تا در راستایخواستههای آن گام بردارد. از آنجا که قرون وسطای غرب، دوران تسلط بیچون و چرایکلیساست؛ پس اداره امور مختلف نیز با کلیسا بود. راهاندازی این مدارس نیز با اهدافیمشخص برای کلیسا صورت گرفت. مدارس اسکولاستیک که به مکتب خاصی تبدیل شد،از آن جهت مهم است که به مرور در مسیری غیر از آنچه کلیسا انتظار داشت، قرار گرفتو در واقع، شاید بتوان گفت، در کنار دیگر عوامل (جنگهای صلیبی، برخورد با تمدناسلام و غیره) به نوعی باعث روشنگری شد و در رنسانس مؤثر افتاد. در این مقاله، عللپیدایی و برخی ویژگیهای اسکولاستیک و نیز نام چند تن از اندیشمندان این مکتب و درنهایت، انحطاط فلسفه مدرسی (اسکولاستیک) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. %U https://fpq.bou.ac.ir/article_22260_58a5ef04c12bc688791ade643dbc317d.pdf