دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
8
شماره 22 - تابستان 1394
2015
07
23
احیای تمدن اسلامی از نگاه امام خمینی; و مقام معظم رهبری
5
31
FA
بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، همه اهداف انقلاب اسلامی اعم از آزادی، استقلال، برپایی حکومت اسلامی و مبارزه با ظالمان و مستکبران، در نسبت با یک هدف واحد به نام تمدن اسلامی تعریف میشود. این مساله اهمیت پرداختن به مقوله احیای تمدن اسلامی را به خوبی روشن میکند. در همین راستا به بررسی اندیشههای حضرت امام خمینی; و مقام معظم رهبری پرداختیم تا ابعاد موضوع را در رویکرد تمدنی ایشان بررسی نماییم. جایگاه سیاسی اجتماعی امام; و رهبر معظم انقلاب در هدایت جامعه امروز مسلمین، دلیل گزینش ایشان از میان دیگر اندیشمندان مسلمانی است که در زمینه تمدن اسلامی صاحبنظراند.
برای این منظور مجموع دیدگاههای ایشان را در 4 حوزه ارائه کردهایم که عبارتند از: راهکارهای احیای تمدن اسلامی، ضرورتها، چشم انداز و در نهایت دشمنانی که برای جریان احیای تمدن اسلامی ایجاد چالش و خطر میکنند. به عقیده نگارنده تبیین امام و رهبری از مقوله احیای تمدن اسلامی و راهکارهایی که در این زمینه ارائه میکنند، نتیجه رویکرد نظری-فرهنگی ایشان به مفهوم تمدن است.
تمدن اسلامی,تمدن,احیای تمدن,امام خمینی,مقام معظم رهبری
https://fpq.bou.ac.ir/article_21989.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_21989_8d243ae6c6d68349ee0d43416ce29df2.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
8
شماره 22 - تابستان 1394
2015
07
23
اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آیات و روایات
33
66
FA
ارائه دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین: درباره اخلاق خبر رسانی و ارائه اصول و معیارهایی اساسی برای بالنده شدن این حوزه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سئوال که از منظر قرآن و ائمه: اخلاق خبر رسانی چگونه است و چه ویژگی دارد؟ به بررسی دیدگاه قرآن و احادیث در رابطه با این موضوع پرداخته است. وی ابتدا تعریفی از اخلاق و خبر در لغت و اصطلاح، ارائه میدهد و سپس اصول و ارزشهای اخلاق خبر رسانی با شواهدی از منظر آیات و روایات در سه محور بررسی مینماید که عبارتند از: 1) اخلاق مربوط به مخبر 2) اخلاق شیوه خبر رسانی 3) اخلاق محتوای خبر. پژوهشگر در ادامه ملاکهای قرآن و روایات را برای خبر رسانی در ذیل هر محور بیان میدارد.
مهمترین نتایج حاصل از این پژوهش آن است که چنانچه رسانه در خبر رسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پایبند باشد. اولاً خبر آن از پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکان برخوردار میشود به گونهای که بعد از آن «خبر» به تنهایی میتواند رسانه خودش باشد و ثانیاً اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر خواهد رسید، این غایت در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاق خبر رسانی قرآنی و روایی به طور سیستماتیک و در کنار هم، مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا خبر رسانی را به خبر رسانی برخواسته از دین تبدیل کند.
اخلاق,خبر,خبر رسانی
https://fpq.bou.ac.ir/article_21996.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_21996_9f9d07c6e203a42d58b53f6b2472adf0.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
8
شماره 22 - تابستان 1394
2015
07
23
اصول حاکم بر ارتباطات پیامبر اعظم9 در دوران مکی
67
92
FA
ازآنجا که بررسی اصول ارتباطی پیامبراسلام9میتواند نوع تعامل را در تمام سطوح ارتباطی تنظیم نماید و ازطرفی موجب برقررای ارتباط موثر و نشر وگسترش دین مبین اسلام شود. از این رو این پژوهش تلاش دارد با روش کتابخانهای واسنادی به بررسی حیات تبلیغی پیامبر اسلام9در دوران مکی با رویکردی ارتباطی به اصول حاکم بر ارتباطات پیامبر9بپردازد.
برای مطالعه رویکردهای ارتباطی، ضمن بررسی متون تاریخی و آیات و روایات ازبهترین شیوه یعنی بررسی سطوح ارتباطی که عبارتند از: ارتباطمیانفردی، گروهی، جمعی و میان فرهنگی استفاده شده است که بر هر سطحی اصولی حاکم است و این اصول عبارتند از: اصل خوش خلقی، تغافل، همانندی، ساده زیستی، جذابیت در ارتباطات میان فردی و در ارتباطات میان گروهی: اصل توازن، همدلی، کرامت انسانی، اعتماد، خوشرویی واصول حاکم بر ارتباطات میان فرهنگی: اصل مدارا، احترام متقابلو موعود گرایی. البته ناگفته نماند که برخی از اصول اختصاص به سطح ارتباطی مورد بحث ندارد و ممکن است بتوان آن را در سطوح دیگر نیز مطرح کرد، اما با توجه به گزارههای تاریخی دوران مکی، اصول آمده در ذیل هر سطح مناسبتر به نظر میرسد تا سطوح دیگر.
شیوه,ارتباط,ارتباطات,پیامبر9,مکی
https://fpq.bou.ac.ir/article_21999.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_21999_37aced5c0af96527b0d07d1282247720.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
8
شماره 22 - تابستان 1394
2015
07
23
عامل و ساخت در اندیشه اجتماعی آیت الله جوادی آملی
93
111
FA
بحث عامل وساخت یکی ازمباحث اساسی وتاثیرگذار در علوم اجتماعی است و همواره بین اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه مطرح بوده است و در این میان تحلیل موضوع از منظر علمای اسلام راهی برای ارائه دیدگاه اسلامی در این خصوص به حساب میآید که با توجه به ذوابعاد بودن حضرت آیت الله جوادی آملی به یقین، شناختی در خور اهمیت از دیدگاه اسلامی را میتواند برای ما نمایان سازد. آنچه از بررسی آراء و اندیشههای علامه به دست آمد ناظر به رویکرد تلفیقی عامل و ساخت میباشد. ایشان در کنار تاثیرات ساخت بر کنشگران، متقابلا به آزادی عمل فرد و تاثیر وی بر ساختها نیز قائل هستند گرچه به نظر میرسد علامه به ساخت بیشتر از عامل توجه دارد ولی در برخی از موارد عامل را فائق بر ساخت میداند. با توجه به گستردگی آثار علامه، این تحقیق بیشتر بر آثار تفسیری ایشان تاکید دارد و از تحلیل محتوای کیفی بهره میبرد
عامل,عاملیت,ساخت,ساختار,تلفیق عامل و ساخت,اندیشه اجتماعی,فرد,جامعه,اصالت
https://fpq.bou.ac.ir/article_22001.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22001_08ae1d6aa867d882b6da1d5617ee80e5.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
8
شماره 22 - تابستان 1394
2015
07
23
حاکمیت و جامعه در اندیشهی میشل فوکو
113
131
FA
<span style="line-height: 120%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 14pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">پست مدرنیسم به عنوان رویکردی با هدف تقابل با<br />مدرنیته و نقد آن، با مبانی فلسفی جدیدی شروع به ارائه</span><span style="line-height: 120%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 14pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA"><span dir="RTL">ی شیوه</span><span dir="RTL">ی جدیدی برای اندیشیدن به جهان را فراهم آورد. فوکو، از جمله</span><span dir="RTL">ی اندیشمندان این دوره، با<br />نگاهی بسیار متمایز، والبته ریشه دوانیده در متفکران مدرن و حتی ماقبل آن، اصطلاحاتی<br />را وارد عرصه</span><span dir="RTL">ی مطالعات<br />علوم اجتماعی کرد که گفتمان جدیدی را در این حوزه، باعث شد. اگرچه وی با قدرت و<br />معرفت درگیر است، اما مسئله</span><span dir="RTL">ی او، اساسا کاوش پیرامون «سوژه» است. پرسشی که در این جستار به ان<br />پرداخته</span><span dir="RTL">ایم آنست<br />که «اساسا نوع نگاه فوکو درباره</span><span dir="RTL">ی حاکمیت و جامعه چیست و آیا فوکو به اصالت به این مقولات پای</span><span dir="RTL">بند است؟». برای پاسخ</span><span dir="RTL">گویی به این پرسش از روش<br />اسنادی-کتابخانه</span><span dir="RTL">ای<br />در مقام گردآوری داده</span><span dir="RTL">ها و از روش تحلیل محتوای کیفی در مقام تحلیل و داوری داده</span><span dir="RTL">ها استفاده شده</span><span dir="RTL">است.مقوله</span><span dir="RTL">ی قدرت که اساسا محور تحلیل</span><span dir="RTL">های تاریخی و تبارشناسانه</span><span dir="RTL">ی وی است، به عنوان چارچوب و<br />معیار هرآنچه که رخ داده است و در گفتمان</span><span dir="RTL">ها بازگو شده است، معرفی می</span><span dir="RTL">شود. این قدرت کاملا شبکه</span><span dir="RTL">ای و مویرگی در تمامی روابط و نهادهای اجتماعی ریشه<br />دوانیده است. از انواع قدرتی که فوکو معرفی می</span><span dir="RTL">کند، می</span><span dir="RTL">توان نتیجه گرفت که حاکمیت و مسئله</span><span dir="RTL">ی حکومت</span><span dir="RTL">رانیتنها یکی از انواع قدرت است. نهایتا با توصیفی که از سوژه ارائه می</span><span dir="RTL">شود می</span><span dir="RTL">توان نتیجه گرفت <span style="letter-spacing: -0.2pt;">که<br />حتی در خردترین تحلیل</span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span dir="RTL">های تبارشناسانه</span><span dir="RTL">ی وی، قدرت به عنوان شکل دهنده</span><span dir="RTL">ی همه</span><span dir="RTL">ی ابژه</span><span dir="RTL">ها و حتی تصور سوژه بودن، اِعمال می</span><span dir="RTL">شود و او نظریه</span><span dir="RTL">ای کلان ارائه می</span><span dir="RTL">دهد که جامعه و ساختار، حرف اصیل را بیان می</span><span dir="RTL">کند.</span></span></span>
پست مدرنیسم,گفتمان,قدرت,حاکمیت,سوژه
https://fpq.bou.ac.ir/article_22002.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22002_0d7008eff0c910b3c8b41c2f22c1aae3.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
8
شماره 22 - تابستان 1394
2015
07
23
سینمای اجتماعی ایران و بازنمایی سبک زندگی زنانه در آن (مطالعه موردی فیلم سینمایی آتشبس)
133
161
FA
<span style="line-height: 120%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 14pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">انسان<br />غربی به منظور توصیف کنش</span><span style="line-height: 120%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 14pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA"><span dir="RTL">ها و رفتارهای<br />روزمره خود از واژه سبک زندگی استفاده می</span><span dir="RTL">کند. در واقع سبک زندگی پدیده</span><span dir="RTL">ای است محصول مدرنیته که در حال حاضر در دیگر جوامع<br />نیز از این لغت استفاده می</span><span dir="RTL">شود. سبک زندگی حاصل انتخاب و سلیقه شخصی افراد است. در جهان کنونی آنچه<br />بیش از همه به سلیقه</span><span dir="RTL">ی افراد شکل می</span><span dir="RTL">دهد، رسانه</span><span dir="RTL">هاست. در این میان سینما رسانه</span><span dir="RTL">ای است قوی، با ویژگی</span><span dir="RTL">های منحصر به فرد. هنر هفتم بواسطهگرد آوردن تمام هنرها در خود از ظرفیت<br />تاثیرگذاری فوق</span><span dir="RTL">العاده</span><span dir="RTL">ای برخوردار است. بدین جهت در<br />نوشتار حاضر بر آنیم تا با روش تحلیل رمزگان جان فیسک و تحلیل روایت، به تحلیل<br />آسیب</span><span dir="RTL">شناسی سبک<br />زندگی زنانه در فیلم سینمایی آتش بس بپردازیم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سبک<br />زندگی زنان در این فیلم تحت</span><span dir="RTL">تاثیر تفکرات فمینیستی به سمت زندگی غربی پیش رفته است. </span></span>
سبک زندگی,زن,سینما,آتشبس,نشانهشناسی
https://fpq.bou.ac.ir/article_22003.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22003_baafc4f801041819c870e34430db901e.pdf