دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش4شمار 9 - بهار 9020110321ssحدوث نفس در آیات و روایات11522189FAJournal Article20170206<strong>چکیده:</strong> نوشته خاضر بحثی است در مورد حدوث و قدم نفس در آیات و روایات که نویسنده پس از بیان انواع مختلف روح در آیات و روایات و معین کردن روح محل بحث(روح الحیات)، اثبات می کند که هیچکدام از روایات قدم نفس در مورد روح الحیات نیست پس دلیلی برای قول به قدم نفس نمی ماند و علاوه بر آن نویسنده پندین دلیل از آیات و روایات بر حدوث نفس بیان می کنند و به این طریق حدوث نفس را به اثبات می رساند.
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://fpq.bou.ac.ir/article_22189_3e84eecbb274c476db9cd436633e2e41.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش4شمار 9 - بهار 9020110321ssبررسی تأثیرات فقر بر انحرافات اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع)12322190FAJournal Article20170206<strong>چکیده</strong>
از آن جا که انسان موجودی اجتماعی است زندگی جمعی برای او ضرورت دارد برای اینکه زندگی جمعی بتواند افراد را به سعادت برساند وجود نظم در جامعه لازم است، برقراری نظم در گرو عمل به ملاک ها و موازین پذیرفته شدة جامعه که همان هنجارها هستند، می باشد. اما معمولاً کسانی هستند که این هنجارها را نادیده گرفته و هنجارشکنی می کنند.
از نگاه امام علی (علیه السلام) هنجارشکنی ها می تواند عوامل فردی و اجتماعی زیادی داشته باشد. یکی از عواملی که از منظر حضرت در این نوشتار مورد تحقیق قرار گرفته، فقر اقتصادی و نداری است. امام علی (ع) می فرمایند: من از فقر بر شما نگرانم و نگرانی از آن جهت است که فقر جنبه های مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. به ویژه افکار و باروهای فرد را متأثر و تضعیف می کند. وقتی باورهای فرد مورد شک و تردید قرار گرفت، کنترل درونی که عامل بسیار مهمی در برابر انحرافات است از بین می رود و افراد به راحتی دست به انحراف می زنند.
لذا حضرت برای از بین بردن این عامل، توصیه ها و راه کارهایی را به افراد و حاکمان جامعه ارائه می دهند که عمل به آن فرامین باعث کم شدن فاصلة طبقاتی و بالا آمدن سطح زندگی می شود و نتیجة آن هنجارمند شدن افراد و به سعادت رسیدن آنهاست.
<strong> </strong>https://fpq.bou.ac.ir/article_22190_c9af258134a6465edf8be87a79ea6577.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش4شمار 9 - بهار 9020110321ssمفهوم امور حسبیه در اندیشه فقهی سیاسی امام خمینی(ره)12522191FAJournal Article20170206چکیده:
فقه سیاسی شیعه متشکل از مفاهیم گوناگونی است که در کنار یکدیگر یک منظومه گسترده و تاثیرگذار را شکل دادهاند. یکی از این مفاهیم مفهوم امور حسبیه است.<strong> مفهوم امور حسبیه در اندیشه فقهای شیعه آنچنان جایگاهی پیدا کرده است که برخی از فقها همچون امام خمینی (ره) آن را مبنای تشکیل حکومت اسلامی قرار داده است. </strong>نوشتهی حاضر در پی بررسی چیستی مفهوم امور حسبیه در اندیشهیفقهی-سیاسی امام خمینی (ره) است. بدین منظور نگارنده در ابتدا مفاهیمی همچون فقه، فقه سیاسی و امور حسبیهرا از منظر فقهای شیعه و سنی تبین کرده و در ادامه به بررسی مفهوم امور حسبیه در اندیشه فقهی- سیاسی امام خمینی (ره) پرداخته است.
این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که: مفهوم امور حسبیه در اندیشه فقهی سیاسی امام خمینی چگونه جایگاهی دارد؟
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://fpq.bou.ac.ir/article_22191_2c8a1156c0f4a2ae7b3d70f166dd75f7.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش4شمار 9 - بهار 9020110321ss«مواجهه نظری امام خمینی(ره) با تجدد»12022192FAJournal Article20170206چکیده:
برخی همچون نیچه ریشههای مدرنیته را دریونان باستان میدانند وقوام عالم غربی رادرفلسفه جستجو میکنند.عالم غربی، عالمی اومانیستی است که صورت متعین خود را پس از رنسانس در تمدن غرب یافته است. این تمدن وقتی بسط مییابد به هرکجا که برود نشاط خود را در نسبت با آن روح وجان میبیند. امام خمینی(ره) که درچنین عالمی قیام کرد، بیش از آنکه درگیر با اجزائ تمدن غرب باشد با تفکری که بنیان این تمدن است، ستیز داشته است.
<strong> </strong>https://fpq.bou.ac.ir/article_22192_f4d71fb4e8a4247444f47e4830ee7db6.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش4شمار 9 - بهار 9020110321ssنقد و بررسی ادله نسبی گرایی اخلاق11622193FAJournal Article20170206چکیده :
بحث پیرامون نسبی گرایی اخلاق یکی از مهم ترین بحث ها در حوزه فلسفه اخلاق می باشد. موضعی که هر شخص در مورد نسبیت یا عدم نسبیت ارزش های اخلاقی اتخاذ می کند بر دیدگاه ها ، مواضع و موقعیت قانونی و اجتماعی وی تأثیر می گذارد. این تحقیق به بررسی انواع نسبیت گرایی اخلاقی و ادله آن ها پرداخته و آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد .
* نسبیتگرایی اخلاقی:نسبیتگرایی به دیدگاهی اطلاق میشود که منکر اصول کلی اخلاقی است که از اعتبار جهانشمول برخوردار باشند. اعتبار تمامیاصول اخلاقی هر سیستم به انتخاب فرهنگها و جوامع یا افراد است. شایان ذکر است فیلسوفان اخلاق غربی در اینکه نظر به مقابل نسبیگرایی را چه بنامند اختلاف نظر دارند. برخی مطلقگرایی اخلاقی([1])و برخی کلیگرایی اخلاقی([2]) را بکار بردهاند. در این تحقیق، مطلقگرایی اخلاقی را در مقابل نسبیتگرایی اخلاقی بکار خواهیم برد.
<br clear="all" />
[1]- ethical absolutism
[2]- ethical universalismhttps://fpq.bou.ac.ir/article_22193_3a7461731f15e1906e7d1691345a6bf2.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش4شمار 9 - بهار 9020110321ssعثمانیه و شیعه در دو قرن نخست هجری11922194FAJournal Article20170206چکیده:
جریانهای سیاسی عثمانی و شیعی که پس از مرگ عثمان در سال 35هـ شکل گرفت در قرون نخستین اسلامیبه عنوان تفکر غالب و تأثیرگذار در جامعه اسلامی ادامه حیات داد. نقش تأثیرگذار شخصیتهای وابسته به این جریانها در زمینه های مختلف از جمله در تاریخنگاری، بازشناسی این جریانها و سیر تطور آنها را در این دوره تاریخی ضروری می سازد.تقابل این دو جریان که بتدریج به جریانهای اعتقادی نیز تبدیل شدند، موجب شد که تا این جریانها از تغییرات هم متاثر شده و در برابر هم دچار تضییق و توسعه شوند. ظهور نظریه تربیع در قرن دوم و اوج گیری آن در قرن سوم موجب گردید که تا تفکرات عثمانیه رو به افول رفته و در برابر آن پیروان سیاسی تفکر شیعی از روند رو به رشد در جهت کمی برخوردار شوند.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22194_6a1b6c28f137f6747bf8956a0ca0e90b.pdf