ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر اخلاق ارسطویی بر اخلاق اسلامی فلسفی
برای یافتن نقاط ضعف و قوّت هر علمی نگاهی به ریشه ها و مبتکران نظریّه های علمی آن علم ، مقدار تأثیر پذیری نظریّات متأخّر از آن و بررسی تحوّلات آن نظریّۀ اولیّه یک امر ضروری است . از جمله علوم مطرح در حوزۀ علوم انسانی « اخلاق » است . مباحث اخلاقی از قدیمی ترین مباحث در حوزۀ علوم انسانی است . تا آن جا که می توان قدمت آن را به قدمت اصل پیدایش انسان برگردانید . لکن تا قبل از اختراع خطّ و کتابت ، این مباحث صِرفاً در قالب پند و اندرز ، اوامر و نواهی ، وعظ و نصیحت و ارائۀ الگوهای برتر در قالب داستان ها و حکایات ارائه می گردید .
تدوین مرسوم اخلاق به سان سایر علوم انسانی - به جا یا نا بجا - به قرن پنجم قبل از میلاد در حوزۀ علمی « آتن » و سپس « اسکندریّه یونان » ارجاع داده می شود . میدان باز سیاسی و اقتضائات کشور گشایی و نیاز به سیاست و برنامۀ صحیح هدایت جامعۀ آن روز آتن سبب شد تا علماء وقت علاوه بر پرداختن به علوم تجربی ، به علوم انسانی نیز روی آورده و در صدد تربیت بهینۀ جوانان آن مرز و بوم برای توسعۀ بیش تر کشور و تداوم پیش رفت ها برآیند .
با گسترش کرسی های مختلف درسی و علمی و دینی ، تضارب آراء رخ نمود و در این میان آنی ماندگارتر و فراگیرتر شد که برای آن محیط و آن فرهنگ ، بلکه برای نسل های بعد کارآمد تر و جذّاب تر بود . بدین جهت مهمّ ترین آرائی که از آن زمان به دست ما رسیده است ، عمدتاً از دو دانشمند معروف یعنی افلاطون و شاگردش ارسطو است ؛ لکن در لابلای آثار این دو برخی نظریّات پیشینیان و معاصران هم نقل و مورد تأیید یا نقد عقلانی واقع شده اند . در این میان اخلاق و منطق و فلسفۀ این دو مورد توجّه و استناد وافر علماء پس از ایشان واقع و در گذر زمان تا حدود زیادی محفوظ مانده اند .
https://fpq.bou.ac.ir/article_22215_0579005e5343fadee993d1748e77b3f3.pdf
2009-07-23
1
23
تأثیر اخلاق ارسطویی بر اخلاق اسلامی فلسفی
ORIGINAL_ARTICLE
نقش رسانه در تبیین هویت دینی
بحران هویت که امروزه گریبان گیر انسان غربی شده، برآیند دیدگاه مادیگرایانه انسان به زندگی و بیتوجهی به پدیده وحی و دین است. نسل جوان بیشتر از دیگران با بحران هویت روبهرو است. با ارزیابی و تحلیل عوامل و عناصر آسیبزا در نسل جوان میتوان به این نتیجه رسید که دور بودن فرد از تربیت صحیح دینی در سالهای کودکی و نوجوانی زمینهساز دوری از هویت دینی آنان میشود. جوان برای کسب هویت از عوامل گوناگونی همچون خانواده، نهادهای تربیتی و پرورشی، رسانههای گروهی و مطبوعات متأثر است. از سوی دیگر از آنجا که تقویت هویت دینی نقطه مقابل و راهکار اصلی برای مقابله با بحران هویت میباشد هر تلاش و کوششی که در این راستا صورت گیرد در واقع یک نوع مقابله و مبارزه برای از بین بردن بحران هویت در نسل جوان و امیدوار ساختن این نسل به آینده و اعتماد و اتکا به گذشته خویش میباشد.امروزه تاثیر رسانه ها برافکار عمومی بر کسی پوشیده نیست وصاحبان شبکه ها و رسانه های جهانی با استفاده از این ابزار کارامد به دنبال تخریب فرهنگ و هویت بومی ودینی کشورهای مورد نظرهستند.در این مقاله سعی میکنیم تا با تبیین شاخصه ها و راههای تقویت هویت دینی،راهکارهایی برای شکل گیری و تقویت هویت دینی در برنامه های رسانه تبیین گردد.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22216_5c619d94b51e8d64486fc3a0fed0e038.pdf
2009-07-23
1
23
هویت
هویت دینی
رسانه
ORIGINAL_ARTICLE
شاخصههای عرفان امام علی(ع) در نهج البلاغه
تحقیق حاضر، در نظر دارد به بررسی مهمترین شاخصههای عرفان امام علی(ع) در نهج البلاغه بپردازد. لذا پس از بیان هدف عرفان از دیدگاه امام علی(ع) به اهمیّت بررسی شاخصههای عرفان از دیدگاه امام علی(ع) اشاره کرده و مهمترین محورهای عرفان امام علی(ع)در نهج البلاغه را بر میشمرد .
https://fpq.bou.ac.ir/article_22217_72c694835662dbe2d08c1de567228eca.pdf
2009-07-23
1
29
واژگان کلیدی این بحث: عرفان
توحید
ولایت
اخلاص
معرفت
تهذیب نفس
ORIGINAL_ARTICLE
کارگاه علم دینی
إنشاءالله یک جلسه درخدمت دوستان در مورد بحث علم دینی باشیم نکاتی را عرض کنیم بعد اگر نیاز شد خوددوستان با هم مشورت کنند کتاب ما را هم ظاهراً به یک عده از دوستان دادهاند بحثهمان علم دینی را اگر، چون بنظرم عمده حرفهایم را در آن کتاب گفتهام. اگر نیازشد یک جلسه دیگر در خدمت دوستان باشیم. من بحثهایی که آقای پارسانیا برای شماجلسه قبل گفتند و آن دو مقاله را هم نگاه کردم، خب بحثهای خیلی خوبی بود برایخودم جالب این بود که خیلی از بحثها را من از ایشان نخوانده بودم و قطعاً هم ایشاناز بحثهای من نخوانده است ولی توارد ذهنی خیلی منطبق بود، چند تا از بحثهایی کهمن ابتداءاً آماده کردم اینجا بگویم هم ایشان مشخصاً و مفصلاً گفتهاند که خود بهخود خیلی کار را راحت کردند. درباره علم دینی دو مبنای بحث را باید معلوم شود مناین را که عرض میکنم چون کتابم هم دست دوستان است احتمالاً عدهای خواندهاند.حالا اگر هم نخواندهاند بعداً میرسند بخوانند. من آن امهات بحث که نگاه جدید بهانسان بدهد را مطرح میکنم تفصیل بحثها در آن کتاب آمده است. برای بحث علم دینیدو دسته مبنا باید معلوم شود این دو دسته مبنا عدم توجه به این دو دسته مبنا منجربه انواع انحرافات فکری در عرصه این بحث میشود. بحث علم دینی دو واژه است. علم ودین. علیالقاعده یک دسته مبانی علمشناسی باید معلوم شود و یک دسته مبانی دینشناسی.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22218_efee37ee30816bd09478cef5f392336e.pdf
2009-07-23
1
28
کارگاه علم دینی
ORIGINAL_ARTICLE
نقش اجتماعی دین اسلام در گسترش علم
در پاسخ به این سوال که دین اسلام در راستای گسترش علم چگونه به ایفای نقش پرداختهبه این مهم رسیدیم که آموزه های اسلام روند جامعه را به مسیری سوق می دهد که مؤیدعلم آموزی و گسترش رو به رشد علم و عالمانباشد . در این اندیشه وجهتمایز انسان با سایر موجودات بهره مندی از نعمت شناخت و معرفت دانسته می شود . مفهومعلم در اندیشه اسلامی دایرة وسیعی از انواع معرفت های حصولی، حضوری ،تصور ، تصدیق ، کلی و جزیی را در بر می گیرد .آموزه های اسلامی بدنة جامعه را از حیث اجتماعی و فرهنگیتحت تأثیر قرار داده و افراد (نه تنها مومنان بلکه کافران و مشرکان و حتی پیرواندیگر ادیان ) از جانب خدای سبحان و اولیایش ، بر خردمندی و به کارگیری عقل دعوتمی شوند. همچنین انسان در قرآن به ژرف نگری در آثار خلقت و طبیعت فرا خوانده می شودو توصیه می شود به اینکه باید علوم را ازهر منبعی که واجد آن باشد اخذ نماید .برآیند چنین تفکری ، انگیزه ی شناخت متقابلرا در بین پیروان خود ایجاد می نماید. و درنتیجه گسترش روبه رشد مباحث علمی را درپی دارد .
https://fpq.bou.ac.ir/article_22219_db0f080934b3408f76de7eb4f175503d.pdf
2009-07-23
1
12
نقش اجتماعی دین اسلام در گسترش علم