ORIGINAL_ARTICLE
احیای تمدن اسلامی از نگاه امام خمینی; و مقام معظم رهبری
بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، همه اهداف انقلاب اسلامی اعم از آزادی، استقلال، برپایی حکومت اسلامی و مبارزه با ظالمان و مستکبران، در نسبت با یک هدف واحد به نام تمدن اسلامی تعریف میشود. این مساله اهمیت پرداختن به مقوله احیای تمدن اسلامی را به خوبی روشن میکند. در همین راستا به بررسی اندیشههای حضرت امام خمینی; و مقام معظم رهبری پرداختیم تا ابعاد موضوع را در رویکرد تمدنی ایشان بررسی نماییم. جایگاه سیاسی اجتماعی امام; و رهبر معظم انقلاب در هدایت جامعه امروز مسلمین، دلیل گزینش ایشان از میان دیگر اندیشمندان مسلمانی است که در زمینه تمدن اسلامی صاحبنظراند.
برای این منظور مجموع دیدگاههای ایشان را در 4 حوزه ارائه کردهایم که عبارتند از: راهکارهای احیای تمدن اسلامی، ضرورتها، چشم انداز و در نهایت دشمنانی که برای جریان احیای تمدن اسلامی ایجاد چالش و خطر میکنند. به عقیده نگارنده تبیین امام و رهبری از مقوله احیای تمدن اسلامی و راهکارهایی که در این زمینه ارائه میکنند، نتیجه رویکرد نظری-فرهنگی ایشان به مفهوم تمدن است.
https://fpq.bou.ac.ir/article_21989_8d243ae6c6d68349ee0d43416ce29df2.pdf
2015-07-23
5
31
تمدن اسلامی
تمدن
احیای تمدن
امام خمینی
مقام معظم رهبری
ORIGINAL_ARTICLE
اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آیات و روایات
ارائه دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین: درباره اخلاق خبر رسانی و ارائه اصول و معیارهایی اساسی برای بالنده شدن این حوزه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سئوال که از منظر قرآن و ائمه: اخلاق خبر رسانی چگونه است و چه ویژگی دارد؟ به بررسی دیدگاه قرآن و احادیث در رابطه با این موضوع پرداخته است. وی ابتدا تعریفی از اخلاق و خبر در لغت و اصطلاح، ارائه میدهد و سپس اصول و ارزشهای اخلاق خبر رسانی با شواهدی از منظر آیات و روایات در سه محور بررسی مینماید که عبارتند از: 1) اخلاق مربوط به مخبر 2) اخلاق شیوه خبر رسانی 3) اخلاق محتوای خبر. پژوهشگر در ادامه ملاکهای قرآن و روایات را برای خبر رسانی در ذیل هر محور بیان میدارد.
مهمترین نتایج حاصل از این پژوهش آن است که چنانچه رسانه در خبر رسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پایبند باشد. اولاً خبر آن از پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکان برخوردار میشود به گونهای که بعد از آن «خبر» به تنهایی میتواند رسانه خودش باشد و ثانیاً اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر خواهد رسید، این غایت در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاق خبر رسانی قرآنی و روایی به طور سیستماتیک و در کنار هم، مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا خبر رسانی را به خبر رسانی برخواسته از دین تبدیل کند.
https://fpq.bou.ac.ir/article_21996_9f9d07c6e203a42d58b53f6b2472adf0.pdf
2015-07-23
33
66
اخلاق
خبر
خبر رسانی
ORIGINAL_ARTICLE
اصول حاکم بر ارتباطات پیامبر اعظم9 در دوران مکی
ازآنجا که بررسی اصول ارتباطی پیامبراسلام9میتواند نوع تعامل را در تمام سطوح ارتباطی تنظیم نماید و ازطرفی موجب برقررای ارتباط موثر و نشر وگسترش دین مبین اسلام شود. از این رو این پژوهش تلاش دارد با روش کتابخانهای واسنادی به بررسی حیات تبلیغی پیامبر اسلام9در دوران مکی با رویکردی ارتباطی به اصول حاکم بر ارتباطات پیامبر9بپردازد.
برای مطالعه رویکردهای ارتباطی، ضمن بررسی متون تاریخی و آیات و روایات ازبهترین شیوه یعنی بررسی سطوح ارتباطی که عبارتند از: ارتباطمیانفردی، گروهی، جمعی و میان فرهنگی استفاده شده است که بر هر سطحی اصولی حاکم است و این اصول عبارتند از: اصل خوش خلقی، تغافل، همانندی، ساده زیستی، جذابیت در ارتباطات میان فردی و در ارتباطات میان گروهی: اصل توازن، همدلی، کرامت انسانی، اعتماد، خوشرویی واصول حاکم بر ارتباطات میان فرهنگی: اصل مدارا، احترام متقابلو موعود گرایی. البته ناگفته نماند که برخی از اصول اختصاص به سطح ارتباطی مورد بحث ندارد و ممکن است بتوان آن را در سطوح دیگر نیز مطرح کرد، اما با توجه به گزارههای تاریخی دوران مکی، اصول آمده در ذیل هر سطح مناسبتر به نظر میرسد تا سطوح دیگر.
https://fpq.bou.ac.ir/article_21999_37aced5c0af96527b0d07d1282247720.pdf
2015-07-23
67
92
شیوه
ارتباط
ارتباطات
پیامبر9
مکی
ORIGINAL_ARTICLE
عامل و ساخت در اندیشه اجتماعی آیت الله جوادی آملی
بحث عامل وساخت یکی ازمباحث اساسی وتاثیرگذار در علوم اجتماعی است و همواره بین اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه مطرح بوده است و در این میان تحلیل موضوع از منظر علمای اسلام راهی برای ارائه دیدگاه اسلامی در این خصوص به حساب میآید که با توجه به ذوابعاد بودن حضرت آیت الله جوادی آملی به یقین، شناختی در خور اهمیت از دیدگاه اسلامی را میتواند برای ما نمایان سازد. آنچه از بررسی آراء و اندیشههای علامه به دست آمد ناظر به رویکرد تلفیقی عامل و ساخت میباشد. ایشان در کنار تاثیرات ساخت بر کنشگران، متقابلا به آزادی عمل فرد و تاثیر وی بر ساختها نیز قائل هستند گرچه به نظر میرسد علامه به ساخت بیشتر از عامل توجه دارد ولی در برخی از موارد عامل را فائق بر ساخت میداند. با توجه به گستردگی آثار علامه، این تحقیق بیشتر بر آثار تفسیری ایشان تاکید دارد و از تحلیل محتوای کیفی بهره میبرد
https://fpq.bou.ac.ir/article_22001_08ae1d6aa867d882b6da1d5617ee80e5.pdf
2015-07-23
93
111
عامل
عاملیت
ساخت
ساختار
تلفیق عامل و ساخت
اندیشه اجتماعی
فرد
جامعه
اصالت
ORIGINAL_ARTICLE
حاکمیت و جامعه در اندیشهی میشل فوکو
پست مدرنیسم به عنوان رویکردی با هدف تقابل بامدرنیته و نقد آن، با مبانی فلسفی جدیدی شروع به ارائهی شیوهی جدیدی برای اندیشیدن به جهان را فراهم آورد. فوکو، از جملهی اندیشمندان این دوره، بانگاهی بسیار متمایز، والبته ریشه دوانیده در متفکران مدرن و حتی ماقبل آن، اصطلاحاتیرا وارد عرصهی مطالعاتعلوم اجتماعی کرد که گفتمان جدیدی را در این حوزه، باعث شد. اگرچه وی با قدرت ومعرفت درگیر است، اما مسئلهی او، اساسا کاوش پیرامون «سوژه» است. پرسشی که در این جستار به انپرداختهایم آنستکه «اساسا نوع نگاه فوکو دربارهی حاکمیت و جامعه چیست و آیا فوکو به اصالت به این مقولات پایبند است؟». برای پاسخگویی به این پرسش از روشاسنادی-کتابخانهایدر مقام گردآوری دادهها و از روش تحلیل محتوای کیفی در مقام تحلیل و داوری دادهها استفاده شدهاست.مقولهی قدرت که اساسا محور تحلیلهای تاریخی و تبارشناسانهی وی است، به عنوان چارچوب ومعیار هرآنچه که رخ داده است و در گفتمانها بازگو شده است، معرفی میشود. این قدرت کاملا شبکهای و مویرگی در تمامی روابط و نهادهای اجتماعی ریشهدوانیده است. از انواع قدرتی که فوکو معرفی میکند، میتوان نتیجه گرفت که حاکمیت و مسئلهی حکومترانیتنها یکی از انواع قدرت است. نهایتا با توصیفی که از سوژه ارائه میشود میتوان نتیجه گرفت کهحتی در خردترین تحلیلهای تبارشناسانهی وی، قدرت به عنوان شکل دهندهی همهی ابژهها و حتی تصور سوژه بودن، اِعمال میشود و او نظریهای کلان ارائه میدهد که جامعه و ساختار، حرف اصیل را بیان میکند.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22002_0d7008eff0c910b3c8b41c2f22c1aae3.pdf
2015-07-23
113
131
پست مدرنیسم
گفتمان
قدرت
حاکمیت
سوژه
ORIGINAL_ARTICLE
سینمای اجتماعی ایران و بازنمایی سبک زندگی زنانه در آن (مطالعه موردی فیلم سینمایی آتشبس)
انسانغربی به منظور توصیف کنشها و رفتارهایروزمره خود از واژه سبک زندگی استفاده میکند. در واقع سبک زندگی پدیدهای است محصول مدرنیته که در حال حاضر در دیگر جوامعنیز از این لغت استفاده میشود. سبک زندگی حاصل انتخاب و سلیقه شخصی افراد است. در جهان کنونی آنچهبیش از همه به سلیقهی افراد شکل میدهد، رسانههاست. در این میان سینما رسانهای است قوی، با ویژگیهای منحصر به فرد. هنر هفتم بواسطهگرد آوردن تمام هنرها در خود از ظرفیتتاثیرگذاری فوقالعادهای برخوردار است. بدین جهت درنوشتار حاضر بر آنیم تا با روش تحلیل رمزگان جان فیسک و تحلیل روایت، به تحلیلآسیبشناسی سبکزندگی زنانه در فیلم سینمایی آتش بس بپردازیم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سبکزندگی زنان در این فیلم تحتتاثیر تفکرات فمینیستی به سمت زندگی غربی پیش رفته است.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22003_baafc4f801041819c870e34430db901e.pdf
2015-07-23
133
161
سبک زندگی
زن
سینما
آتشبس
نشانهشناسی