ORIGINAL_ARTICLE
نقش مردم در حکومت اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری و شهید صدر
در این مقاله با عنایت به نظرات دو اندیشمند تأثیرگذار در جهان اسلام (آیتالله خامنهای و آیتالله محمدباقر صدر) به بررسی نقش مردم در حکومت از نظر آنان میپردازیم.
پس از پذیرش اینکه حاکم مطلق بر جهان پروردگار و کسی که مأذون از جانب اوست میباشد، در زمان غیبت امام معصوم7 که شخصی به صورت معین برای ولایت و قانونگذاری بر جامعه تعیین نشده است بر مؤمنین است که نسبت به این امر اقدام کنند.
آیت الله خامنهای مبنای مشروعیت را تحقق اراده الهی میداند، اما آیت الله صدر مشروعیت را ترکیبی از ارادۀ الهی ـ مردمی میداند و لذا نظر این دو شخصیت از اینجا از هم جدا میشود، لازمه مشروعیت الهی حاکم، ورود او در مسائل حکومت در شکل ولایت مطلقه و دخالت مستقیم است لذا حاکم فقیه، مرجع تمام امور است و مشروعیت تمام ارکان حکومت با تأیید او صورت میگیرد چون او مشروعیتش را از پروردگار گرفته و فقط اوست که میتواند در مشروعیتش خلل ایجاد کند، و در این امر مردم نقشی جز عینیت بخشی به دستورات و اوامر فقیه را ندارند. و یا نظارت او بر اجرای دستورات دینی توسط متصدیان امور مختلف حکومت. ولی طبق نظر دوم فقیه تنها ناظر بر اعمال و جریان حکومت است و این مردم هستند که با تأیید خود به اجزای آن حکومت مشروعیت میدهند و با عدم تأیید مردم حکومت فقیه دچار عدم مشروعیت شده و ساقط میشود.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22170_2ba64790e00e6c683e2f802371ce7ce1.pdf
2012-09-22
1
39
کلمات کلیدی: مشروعیت
فقیه
مردم
مقبولیت
عینیت
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت نظام بین الملل مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره)
چکیده
در آمـوزه هـاى امام که برگرفته از اسلام ناب می باشد، دستورالعمل جامعى براى تغییر وضع موجود و دست یابى به نظم مطلوب ، وجود دارد. اندیشة امام دارای یک پیام جهانی است و به دنبال یک امت واحد جهانی می باشد. براساس اندیشة ایشان عمل به تکلیف بر مبنای توانایی ها، نظام بین الملل مقدور را تأسیس می کند و زمینه ساز نظام مطلوبِ آرمانی می شود. نظام مطلوب مقدور در اندیشة ایشان بر مایه نفی سلطه گری و سلطه پذیری و استقلال همه جانبه و عدم تعهد به قدرتهای سلطه گر و پیوند با مسلمانان و مستضعفان شکل گرفته است. امام در مرحلة بازسازی جامعه آرمانی براساس عدل و وحدت حرکت می کنند دربخشی از تصویر نظام بین الملل مطلوب در منظر امام، وحدت در میان تمامی ملتهای جهان از هر مسلک و مذهبی می باشد. چه در مقدمات و قیام برای تشکیل نظام جایگزین و چه در نظام مطلوب. بخش دیگر از تصویر نظام بین الملل مطلوب چه در مراحل قیام و تأسیس و چه در مرحله استقرار مسئلة استکبار ستیزی می باشد. لذا امام با تکیه بر معارف اسلامی مبارزه با آن را جزو محورهای حرکت می دانند.
ماهیّت نظام بین الملل مطلوبِ مقدور به دلیل توجه به اشتراکات و نفی اختلافات و تفاوتها و نیز تکیه بر عدالت و قانون اسلامی ماهیّتی کمالی و رو به رشد خواهد بود. به دنبال پیروزی و حاکمیّت انسانهای مستضعف و عدالت طلب در نظام بین الملل مقدور ماهیّت نظام نیزمتأثر ازاین انسانها به سمت عدالت، کمال و تقواحرکت خواهد کرد و ماهیّتی رو به کمال خواهد داشت.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22171_8afceb01e954a17306e8841d997acacf.pdf
2012-09-22
1
27
ss
ORIGINAL_ARTICLE
اندیشه سیاسی فردوسی
چکیده
در پژوهش پیش رو برآنیم که اندیشه سیاسی فردوسی را با تکیه بر متن اصلی شاهنامه و برخی کتب پیرامون، استخراج و تبیین کنیم. تلاش خواهیم کرد تا اهمیت اموری همچون، عدالت، عقلانیت، مذهب، وفای به عهد و پیمان، یادمرگ و ...را از جنبههای فردی و حکومتی برسی و تبیین کنیم.
تفاوت پژوهش حاضر با سایر نگاره ها در مورد فردوسی و شاهنامه در این است که؛
الف) تکیه پژوهش حاضر به لحاظ استدلالی متن اصلی شاهنامه است و از دلالت مطابقی و التزامی و سائر ادله منطقی در آن استفاده شده است.
ب) دراین پژوهش نقل قولهای سائر کتب از شاهنامه پس از ارجاع دوباره نگارنده به متن شاهامه نقل شده است و مواردی که مصرع یا بیتی دچار تحریف شده است، و یا در شاهنامه وجود نداشته، حذف و یا اصلاح گردیده است.
به لحاظ روشی در پژوهش پیش رو از روش بحران اسپریگنز استفاده واهیم کرد که از علم پزشکی به علوم انسانی وارد شده است و چون پزشک در مداوای بیمار چهار مرحله اصلی را طی میکند در علوم انسانی نیز برای فهم اندیشه فرد این چهار مرحله طی میشود، که عبارت است از شناسائی مشکل، ریشه یابی مشکل، ترسیم وضعیت مطلوب، شیوه انتقال از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب(اسپریگنز، 1377)
https://fpq.bou.ac.ir/article_22172_ce408a942c3d719124a404e5a3d54da9.pdf
2012-09-22
1
27
کلیدواژهها: یزدان
شاه
خرد
داد
فردوسی
ORIGINAL_ARTICLE
بیداری اسلامی و تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر آن در خاور میانه
چکیده
این نوشته بر آن است تا سیر بیداری اسلامی وتاثیر انقلاب اسلامی بر تشدید آن در خاورمیانه را در قالب نظریه پخش تبیین نماید.در این راستا جوامع اسلامی در واکنش به حمله ناپلئون به مصر و آغاز استعمار غرب علیه جهان اسلام سه رویکرد از خود بروز دادند که عبارت بودند از :1-غرب گرایی2- ملی گرایی 3-اسلام گرایی.اما ما در اینجا اسلام گرایی یا همان بیداری اسلامی را به سه مرحله تقسیم نمودیم که عبارتند از:1-مرحله فریادگری بیداری اسلامی(تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران)2 -مرحله عمل گرایی بیداری اسلامی (دوره پیروزی انقلاب اسلامی ایران)3-مرحله گسترش و نفوذ بیداری اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون)،در این بین به ویژگیها ی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده و تاثیر آن بر تشدید روند بیداری اسلامی را بیان نمودیمو تاثیر ایده های این انقلاب را از طریق نظریه پخشمورد بررسی قرار دادیم.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22173_7fb63a61f09424dc83a61d35dda7c7f1.pdf
2012-09-22
1
27
کلمات کلیدی:بیداری اسلامی-انقلاب اسلامی ایران–خاورمیانه-نظریه پخش
ORIGINAL_ARTICLE
زبان و اعتباریات اجتماعی در اندیشه محقق اصفهانی
چکیده
اعتباریات اجتماعی و زبان از جدیدترین مسایل علوم اجتماعی هستند که بحث های پردامنه ای را برانگیخته اند.اگر چه در سنت معرفتی حوزه های شیعی به صورت مستقل به این مباحث پرداخته نشده است،اما معارف اسلامی از ظرفیت و غنای بالایی برای بررسی این مباحث برخوردارند. محقق اصفهانی از جمله اندیشمندان مسلمانی هستند که تدقیق های فلسفی ایشان در مباحث علم اصول،راه را برای ورود به این مباحث هموار کرده است.در این مقاله برآنیم تا مباحث ایشان درباره برخی مباحث زبانی و اعتباریات را،به صورت منسجم ارائه کنیم. بر اساس نظریه ایشان اعتباریات در واقعیت عینی ریشه دارد و زبان نیز نوعی از اعتباریات است.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22174_196d238018554e4489304f220c18d03c.pdf
2012-09-22
1
27
کلیدواژگان: محقق اصفهانی
اعتباریات
زبان
نفس الامر
ORIGINAL_ARTICLE
ابن عباس در زمان حیات رسول خدا (ص) و نقش وی در روایات میان اهل تسنن و تشیع
چکیده
ابن عباس به دلیل دارا بودن شخصیتی ممتاز و عالی میان مسلمین از جمله افرادیست که از طفولیت مورد توجه بوده و کوچکی سنش موجب نگردیده تا به روایات او اعتنا نشود هرچند در هنگام وفات رسول خدا (ص) 10 یا 13 سال سن داشته است. ودر میان کتب هر دو فرقه(شیعه واهل تسنن)روایات زیادی در فضائل و مناقب او وارد گردیده است ، هرچند در میان احادیث شیعه روایاتی بر قدح این شخصیت میابیم اما با تامل در سیره عملی و رفتاری ابن عباس واضح ومبرهن میگردد که این شخصیت از مدافعان و یاران امیرالمومنین و اولاد طاهرینش بوده است ، مضافا بر اینکه همگی این روایات دارای ضعف سند و اشکال میباشند.
https://fpq.bou.ac.ir/article_22175_232f69f9da786bd9f83987a0e7176af1.pdf
2012-09-22
1
15