دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
2
شماره 3 -تابستان 1388
2009
07
23
تأثیر اخلاق ارسطویی بر اخلاق اسلامی فلسفی
1
23
FA
برای یافتن نقاط ضعف و قوّت هر علمی نگاهی به ریشه ها و مبتکران نظریّه های علمی آن علم ، مقدار تأثیر پذیری نظریّات متأخّر از آن و بررسی تحوّلات آن نظریّۀ اولیّه یک امر ضروری است . از جمله علوم مطرح در حوزۀ علوم انسانی « اخلاق » است . مباحث اخلاقی از قدیمی ترین مباحث در حوزۀ علوم انسانی است . تا آن جا که می توان قدمت آن را به قدمت اصل پیدایش انسان برگردانید . لکن تا قبل از اختراع خطّ و کتابت ، این مباحث صِرفاً در قالب پند و اندرز ، اوامر و نواهی ، وعظ و نصیحت و ارائۀ الگوهای برتر در قالب داستان ها و حکایات ارائه می گردید .
تدوین مرسوم اخلاق به سان سایر علوم انسانی - به جا یا نا بجا - به قرن پنجم قبل از میلاد در حوزۀ علمی « آتن » و سپس « اسکندریّه یونان » ارجاع داده می شود . میدان باز سیاسی و اقتضائات کشور گشایی و نیاز به سیاست و برنامۀ صحیح هدایت جامعۀ آن روز آتن سبب شد تا علماء وقت علاوه بر پرداختن به علوم تجربی ، به علوم انسانی نیز روی آورده و در صدد تربیت بهینۀ جوانان آن مرز و بوم برای توسعۀ بیش تر کشور و تداوم پیش رفت ها برآیند .
با گسترش کرسی های مختلف درسی و علمی و دینی ، تضارب آراء رخ نمود و در این میان آنی ماندگارتر و فراگیرتر شد که برای آن محیط و آن فرهنگ ، بلکه برای نسل های بعد کارآمد تر و جذّاب تر بود . بدین جهت مهمّ ترین آرائی که از آن زمان به دست ما رسیده است ، عمدتاً از دو دانشمند معروف یعنی افلاطون و شاگردش ارسطو است ؛ لکن در لابلای آثار این دو برخی نظریّات پیشینیان و معاصران هم نقل و مورد تأیید یا نقد عقلانی واقع شده اند . در این میان اخلاق و منطق و فلسفۀ این دو مورد توجّه و استناد وافر علماء پس از ایشان واقع و در گذر زمان تا حدود زیادی محفوظ مانده اند .
تأثیر اخلاق ارسطویی بر اخلاق اسلامی فلسفی
https://fpq.bou.ac.ir/article_22215.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22215_0579005e5343fadee993d1748e77b3f3.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
2
شماره 3 -تابستان 1388
2009
07
23
نقش رسانه در تبیین هویت دینی
1
23
FA
بحران هویت که امروزه گریبان گیر انسان غربی شده، برآیند دیدگاه مادیگرایانه انسان به زندگی و بیتوجهی به پدیده وحی و دین است. نسل جوان بیشتر از دیگران با بحران هویت روبهرو است. با ارزیابی و تحلیل عوامل و عناصر آسیبزا در نسل جوان میتوان به این نتیجه رسید که دور بودن فرد از تربیت صحیح دینی در سالهای کودکی و نوجوانی زمینهساز دوری از هویت دینی آنان میشود. جوان برای کسب هویت از عوامل گوناگونی همچون خانواده، نهادهای تربیتی و پرورشی، رسانههای گروهی و مطبوعات متأثر است. از سوی دیگر از آنجا که تقویت هویت دینی نقطه مقابل و راهکار اصلی برای مقابله با بحران هویت میباشد هر تلاش و کوششی که در این راستا صورت گیرد در واقع یک نوع مقابله و مبارزه برای از بین بردن بحران هویت در نسل جوان و امیدوار ساختن این نسل به آینده و اعتماد و اتکا به گذشته خویش میباشد.امروزه تاثیر رسانه ها برافکار عمومی بر کسی پوشیده نیست وصاحبان شبکه ها و رسانه های جهانی با استفاده از این ابزار کارامد به دنبال تخریب فرهنگ و هویت بومی ودینی کشورهای مورد نظرهستند.در این مقاله سعی میکنیم تا با تبیین شاخصه ها و راههای تقویت هویت دینی،راهکارهایی برای شکل گیری و تقویت هویت دینی در برنامه های رسانه تبیین گردد.
هویت,هویت دینی,رسانه
https://fpq.bou.ac.ir/article_22216.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22216_5c619d94b51e8d64486fc3a0fed0e038.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
2
شماره 3 -تابستان 1388
2009
07
23
شاخصههای عرفان امام علی(ع) در نهج البلاغه
1
29
FA
تحقیق حاضر، در نظر دارد به بررسی مهمترین شاخصههای عرفان امام علی(ع) در نهج البلاغه بپردازد. لذا پس از بیان هدف عرفان از دیدگاه امام علی(ع) به اهمیّت بررسی شاخصههای عرفان از دیدگاه امام علی(ع) اشاره کرده و مهمترین محورهای عرفان امام علی(ع)در نهج البلاغه را بر میشمرد .
واژگان کلیدی این بحث: عرفان,توحید,ولایت,اخلاص,معرفت,تهذیب نفس
https://fpq.bou.ac.ir/article_22217.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22217_72c694835662dbe2d08c1de567228eca.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
2
شماره 3 -تابستان 1388
2009
07
23
کارگاه علم دینی
1
28
FA
<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 14pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">إنشاءالله یک جلسه در<br />خدمت دوستان در مورد بحث علم دینی باشیم نکاتی را عرض کنیم بعد اگر نیاز شد خود<br />دوستان با هم مشورت کنند کتاب ما را هم ظاهراً به یک عده از دوستان دادهاند بحث<br />همان علم دینی را اگر، چون بنظرم عمده حرفهایم را در آن کتاب گفتهام. اگر نیاز<br />شد یک جلسه دیگر در خدمت دوستان باشیم. من بحثهایی که آقای پارسانیا برای شما<br />جلسه قبل گفتند و آن دو مقاله را هم نگاه کردم، خب بحثهای خیلی خوبی بود برای<br />خودم جالب این بود که خیلی از بحثها را من از ایشان نخوانده بودم و قطعاً هم ایشان<br />از بحثهای من نخوانده است ولی توارد ذهنی خیلی منطبق بود، چند تا از بحثهایی که<br />من ابتداءاً آماده کردم اینجا بگویم هم ایشان مشخصاً و مفصلاً گفتهاند که خود به<br />خود خیلی کار را راحت کردند. درباره علم دینی دو مبنای بحث را باید معلوم شود من<br />این را که عرض میکنم چون کتابم هم دست دوستان است احتمالاً عدهای خواندهاند.<br />حالا اگر هم نخواندهاند بعداً میرسند بخوانند. من آن امهات بحث که نگاه جدید به<br />انسان بدهد را مطرح میکنم تفصیل بحثها در آن کتاب آمده است. برای بحث علم دینی<br />دو دسته مبنا باید معلوم شود این دو دسته مبنا عدم توجه به این دو دسته مبنا منجر<br />به انواع انحرافات فکری در عرصه این بحث میشود. بحث علم دینی دو واژه است. علم و<br />دین. علیالقاعده یک دسته مبانی علمشناسی باید معلوم شود و یک دسته مبانی دینشناسی.<br /></span>
کارگاه علم دینی
https://fpq.bou.ac.ir/article_22218.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22218_efee37ee30816bd09478cef5f392336e.pdf
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
2
شماره 3 -تابستان 1388
2009
07
23
نقش اجتماعی دین اسلام در گسترش علم
1
12
FA
در پاسخ به این سوال که دین اسلام در راستای گسترش علم چگونه به ایفای نقش پرداخته<br />به این مهم رسیدیم که آموزه های اسلام روند جامعه را به مسیری سوق می دهد که مؤید<br />علم آموزی و گسترش رو به رشد علم و عالمان<br />باشد . در این اندیشه وجه<br />تمایز انسان با سایر موجودات بهره مندی از نعمت شناخت و معرفت دانسته می شود . مفهوم<br />علم در اندیشه اسلامی دایرة وسیعی از انواع معرفت های حصولی<br />، حضوری ،تصور ، تصدیق ، کلی و جزیی را در بر می گیرد .آموزه های اسلامی بدنة جامعه را از حیث اجتماعی و فرهنگی<br />تحت تأثیر قرار داده و افراد (نه تنها مومنان بلکه کافران و مشرکان و حتی پیروان<br />دیگر ادیان ) از جانب خدای سبحان و اولیایش ، بر خردمندی و به کارگیری عقل دعوت<br />می شوند. همچنین انسان در قرآن به ژرف نگری در آثار خلقت و طبیعت فرا خوانده می شود<br />و توصیه می شود به اینکه باید علوم را از<br />هر منبعی که واجد آن باشد اخذ نماید .برآیند چنین تفکری ، انگیزه ی شناخت متقابل<br />را در بین پیروان خود ایجاد می نماید. و درنتیجه گسترش روبه رشد مباحث علمی را در<br />پی دارد .
نقش اجتماعی دین اسلام در گسترش علم
https://fpq.bou.ac.ir/article_22219.html
https://fpq.bou.ac.ir/article_22219_db0f080934b3408f76de7eb4f175503d.pdf