دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش11شماره 34- تابستان 139720180823Ethical safeguards for human dignityآثار اخلاقی حفظ حرمت انسانی1326982210.22081/fpq.2018.69822FAسید حسنفقیهیدانشگاهJournal Article20210426<strong>آبرو یا حرمت، یعنی ایستادگی در مقابل دنیا و وساوس آن، انسان مومن و با اراده، به برکت آبرو و حرمتی که برای خود کسب کرده در مقابل این وسوسهها میایستد و خود را اسیر لذات زود گذر آن نمیکند. در این مقاله به کمک آیات و روایات، آثار و برکات حفظ این گنج ارزشمند یعنی حرمت و آبروی انسان بیان میشود و در ابتدا، آثاراجتماعی و در ادامه آثار فردی حفظ آبرو مورد بررسی قرار میگیرد. از جمله آثار فردی حفظ آبرو، میتوان به احساس شخصیت در هر انسانی اشاره کرد. همچنین، مدیریت و کنترل شهوت از جمله آثار فردی حفظ حرمت هستند که آبرو داری چنین برکات فردی را در پی دارد. در بخش آثار اجتماعی نیز برکاتی مثل ایجاد تعاملات و روابط اجتماعی بوجود میآید، علاوه بر اینکه حسن ظن در اجتماع به مردم القا میشود و روابط همسایگی و آداب آن نیز با امنیت و بخوبی رعایت میشود که اینها همگی از آثار اجتماعی حفظ حرمتها و آبرو داری در جامعه میباشد. در این موارد از آیات و روایات نیز برای تایید و برکت پژوهش استفاده شده است.</strong><br /> <strong> </strong>https://fpq.bou.ac.ir/article_69822_702a5d93f91692d383d2e4ef60667f6c.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش11شماره 34- تابستان 139720180823The feasibility of adapting ontological foundations The theory of the transformation of the ontological forms and foundations of Transcendental wisdomامکان سنجی تطبیق مبانی هستی شناختی نظریه تحول انواع و مبانی هستی شناختی حکمت متعالیه33546982310.22081/fpq.2018.69823FAزهرهبهاری هجدکیدانشگاهJournal Article20210426سیطره نظریه تحول انواع داروین بر زیست شناسی و پیامدهای مهم آن بر علم جدید بر کسی پوشیده نیست، هر چند بحث از مبانی الهیاتی نظریه تحول انواع داروین بارها مورد بحث متکلمین اسلامی قرار گرفته است و در نهایت بسیاری از متکلمین به تعارض مبانی الهیاتی رای دادهاند، اما به ابعاد فلسفی این نظریه پرداخته نشده است، لذا لزوم نگریستن به این نظریه از موضعی فلسفی احساس میشود. این مقاله میکوشد در نگاهی جدید امکان تطبیق مبانی هستی شناختی این نظریه با مبانی هستی شناختی حکمت متعالیه رامورد بررسی قرار دهد. اینگونه به نظر میآید که میان این دو نظریه قرابتهایی وجود داشته باشد به گونهای که با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه به خصوص اصل حرکت جوهری اشتدادی بتوان تبیینی دقیقتر از نظریه تحول انواع ارائه داد که آن چالشها و تعارضاتی که در این نظریه وجود داشت؛ با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه دیگر آن چالشها و تعارضات وجود نداشته باشد؛ چرا که تکامل زیستی، به معنای تغیرات تدریجی درون مولکولی میباشد، و اگر این مولکول بخواهد تغییرات عرضی پیدا بکند، حتما باید در درونش تحول ایجاد شود؛ فرضیه نگارنده آن است که میان نظریه تحول انواع و مبانی حکمت متعالیه قرابتهایی وجود دارد که با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود و حرکت جوهری اشتدادی میتوان تبیین مناسبتری برای نظریه تحول انواع داروین فراهم نمود.https://fpq.bou.ac.ir/article_69823_009e9c4a84c94e0a36fd61082465fb6f.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش11شماره 34- تابستان 139720180823Analytical-critical analysis of the most important field The tendency of Western philosophers to cumulative proof of God's existenceبررسی تحلیلی- انتقادی مهمترین زمینهای گرایش فلاسفه غربی به برهان انباشتی بر اثبات وجود خدا55746982410.22081/fpq.2018.69824FAحسناسدیدانشگاهJournal Article20210426برهان انباشتی یکی از مهمترین براهینی است که برخی از فلاسفه معاصر غربی برای اثبات وجود خدا به آن روی آوردهاند به طوری که برخی از آنها همچون ریچارد سوئینبرن، این برهان را تنها دلیل موجه قلمداد میکنند و بقیه ادله را شاهد و موید مدعا میخوانند. قبل از کانت فلاسفه غربی و فلاسفه اسلامی معتقد بودند که مسایل فلسفی باید با روش قیاسی بطور یقینی اثبات شود اما بعد از اینکه کانت میزان توانایی شناخت یقینی عقل را به چالش کشید، فلاسفه غربی مغلوب این چالش شدند و از اثبات یقینی با روش قیاسی، به محتمل ساختن مدعا با روش علمی و استقرایی روی آوردند؛ اما براساس مبانی فلسفه اسلامی نظریه کانت قابل قبول نمیباشد و فلاسفه اسلامی روش برهانی و اثبات یقینی را در پیش گرفتهاند. در این مقاله ابتداء، بنا داریم که بصورت مختصر تعریفی از برهان انباشتی ارایه بدهیم و سپس به تبیین نظریه شناخت کانت که مهمترین زمینهای گرایش اندیشمندان غربی به برهان انباشتی براثبات وجود خدا است بپردازیم و سرانجام با مبانی فلسفه اسلامی نظریه کانت را به نقد بگذاریم.https://fpq.bou.ac.ir/article_69824_320c07fb9644cb515c42a55e54837e2d.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش11شماره 34- تابستان 139720180823Comparative study of the exemplary world And transitionبررسی تطبیقی عالم مثال و برزخ751006982510.22081/fpq.2018.69825FAسحرخیابانیدانشگاهJournal Article20210428در طول تاریخ عالم مثال و برزخ مخالفان و موافقان سرسختی داشته است. ملاصدرا براساس مبانی حکمت متعالیه از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، نقش و فاعلیت نفس و تجرد خیال، عالم مثال و برزخ را تبیین نموده است. در مقابل مرحوم مجلسی سخنی از عالم مثال به میان نیاورده است و فقط با تکیه بر ادلهی نقلی به اثبات و بیان ویژگیهای برزخ پرداخته است. در این مقاله به ارزیابی دو نظر، نقاط اشتراک و افتراق آنها پرداخته میشود و نگارنده نظریه ملاصدرا را پذیرفتنی مییابد و درستی آن را با برهان اثبات میکند.https://fpq.bou.ac.ir/article_69825_012a6eea1e61a8e443ceee734c67fb35.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش11شماره 34- تابستان 139720180823Explanation of the condition of "power on duty"تبیین حقیقت شرط «قدرت بر تکلیف»1001246982610.22081/fpq.2018.69826FAزینبکردیدانشگاهJournal Article20210428برای اینکه انسان بتواند به انجام تکالیف الهی بپردازد، شرط اساسی آن، «قدرت» بر انجام تکلیف است. چرا که تکالیف الهی به منظور رسیدن انسان به نتایج عمل به آنها وضع شده، از این رو حکمت الهی اقتضا دارد که این تکالیف، متناسب با تواناییهای مکلّفین باشد. در تبیین چیستی قدرت، برخی متکلمان قدرت را در توانشهای جسمانی و سلامت اعضا و جوارح برای انجام اعمال خلاصه نموده اند؛ برخی دیگر از متکلمان قائلند به آنکه، قدرت آن است که فاعل بتواند کاری را انجام دهد یا ندهد. از نگاه فلاسفه، قدرت عبارت است از بودن فاعل به گونهای که هرگاه بخواهد بکند و هرگاه بخواهد نکند. نظر به آن که تعریف متکلمان از قدرت، به راهیابی حیث امکانی در ذات واجب تعالی میانجامد و تعریف فیلسوفانه از قدرت، با اختیار انسان سازگار نمیباشد، در مقالهی پیش روی با عنوان"تبیین حقیقت شرط «قدرت بر تکلیف»"، درصددیم به روش عقلی، تبیین بهتری از حقیقت قدرت ارائه دهیم. مهمترین نتیجهی به دست آمده آن است که قدرتی که شرط تکلیف است، وصفی وجودی و حقیقتی وجدانی است، که ارائهی تعریف از آن بسیار دشوار میباشد. فی الجمله میتوان گفت: قدرت بیانگر نحوهای از وجودی است که در اثر تلاشهای علمی، عملی و معنوی انسان، قابل تکامل یافتن میباشد.https://fpq.bou.ac.ir/article_69826_b217402a4aaa69f8c1f9e9ed05811808.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش11شماره 34- تابستان 139720180823The two-way relationship between knowledge and the point of view
Allame Tabatabai (RA) and Imam Khomeini (Rرابطۀ دو سویه معرفت با حب و بغض از منظر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره)1241576982710.22081/fpq.2018.69827FAمحمدثنائیدانشگاهJournal Article20210428رابطۀ معرفت با حب و بغض را میتوان از مباحث مهم معرفتشناسی برشمرد، زیرا بررسی ارتباط معرفت با هر حوزۀ دیگری بحثی معرفتشناسانه است. در این زمینه پژوهش مستقلی صورت نگرفته است. گرچه ریشه این بحثها در آثار حکمای اسلامی وجود دارد. علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) دو حکیم الهی معاصر هستند که چکیدۀ حکمت متعالیه اسلامیاند. در اینجا از نظراتشان به صورت هم پوشانی استفاده شده است.اساسیترین وجه تمایز این بحث با هرمنوتیک فلسفی این است که هرمنوتیک فلسفی ریشه در نسبیگرایی معرفتشناختی دارد ولی بحث ما مبتنی بر امکان فهم واقع (ورای شرایط ذهنی) میباشد. در این نوشتار به تحلیل رابطه دو سویه معرفت با حب و بغض از منظر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) پرداخته شده است و چنین نتیجه شده که برخی از عوامل مهم تأثیرگذار معرفتی بر حب و بغض عبارتند از: سطح ادراکیای که انسان در آن قرار دارد، صیانت از فطرت یا احتجاب فطرت، میزان توجه و... و بعضی از عوامل مهم تأثیرگذار حب و بغضی بر معرفت عبارتند از: تأثیر حب و بغض بر سعه وجودی، بر قلب و فطرت، و بر شاکلۀ شخصیتی انسان و انعکاس آن در معرفت، امتزاج روحی ناشی از حبّ شدید و تأثیر آن در تقارب معرفتها و... .https://fpq.bou.ac.ir/article_69827_e13aeeac35dd578b371ee78217631435.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش11شماره 34- تابستان 139720180823The Role of Belief in God's Intrinsic Traits on Lifestyleنقش اعتقاد به صفات ذاتی خداوند بر سبک زندگی1571806982810.22081/fpq.2018.69828FAمحمد جواداکبریدانشگاهJournal Article20210428با توجه به نقش امور اعتقادی در انتخاب سبک زندگی، لازم است تا به تأثیر توحید به عنوان مهم ترین اصل اعتقادی در سبک زندگی پرداخته شود تا نشان داده شود انسانهای موحّد در مواجه با حوادث و مسائل زندگی چه تفاوتی با سایر هم نوعان خود دارند. برای نیل به این مقصود میتوان با بررسی برخی از صفات ذاتی خداوند و نشان دادن اثر اعتقاد به آنها در زندگی انسان تا حد زیادی به این مقصود دست یافت؛ صفاتی مانند علم و اراده، حیات و قدرت، سمیع و بصیر، و غنی و حکیم بودن خداوند متعال سبب ایجاد خصوصیاتی چون تقوا، صفای درونی، دست یابی به مقام رضا، آرامش روحی و روانی، نترسیدن از صاحبان قدرت، نا امید نشدن از حل مشکلات و دست یابی به تواضع و... که هر یک از آنها میتواند سبک زندگی فرد موحّد را به گونهای تغییر دهد که زندگی او را به یک زندگی آرمانی تبدیل کند تا هر انسانی آرزومند چنین سبکی از زندگی باشد.https://fpq.bou.ac.ir/article_69828_f53c6b543162a463fab26fcaf68c01a0.pdf