دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش9شماره 28 - زمستان 139520170228 The structure and relations governing it, with emphasis on the interpretation of al-Mizanساختار و روابط حاکم برآن با تأکید بر تفسیر المیزان5306542210.22081/fpq.2017.65422FAحمزهخادمدانشجوJournal Article20161111<span style="font-size: medium;">ساختار عبارت از نظم و چینشی خاص است که بر اجزا حاکم شده و آثار و تبعات ویژهای را از خود در پدیدهها بر جای میگذارد. ساختارها به دلیل پهن دامنه بودن امکان تحلیل کلان پدیدهها را فراهم میآورند و شناختی را از پدیده به دست میدهند که بدون در نظر داشتن یک نظریه ساختاری دستیابی به آن نامقدور است. حرکت به سوی کشف یک نظریه ساختاری مستلزم شناخت ساختارهاست. ما در این پژوهش به دنبال آنیم تا با استفاده از روش تحلیل متن تبیینی مبتنی بر معارف اسلامی از ساختارها و روابط آنها در تفسیر المیزان ارائه داده و به این پرسش پاسخ گوییم که ماهیت ساختار چیست و چه ویژگیها و روابطی بر آنها حاکم است؟ در این نوشتار در کنار پرداختن به تضاد میان ساختار ها، به روابطی چون همزیستی، تعادل و آتش بس میان ساختارها در دو سطح فردی و اجتماعی پرداخته شده است. </span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش9شماره 28 - زمستان 139520170228Investigating the audience's rights from the perspective of Rasoul-e-Akram (pbuh)بررسی حقوق مخاطب از منظر رسول اکرم(ص)31586542310.22081/fpq.2017.65423FAمریمعالی زادهدانشجوJournal Article20161016<span style="font-size: medium;">در فرایند ارتباطات، هیچ چیز مهمتر از کسب اعتماد مخاطبان و ایجاد اعتماد نسبت به رسانه<span style="font-family: Cambria;"></span>ها نیست. یکی از مواردی که این اعتماد را بیشتر کرده و به برقراری این ارتباط کمک می<span style="font-family: Cambria;"></span>کند، در نظر گرفتن حقوق مخاطب است.</span><span style="font-size: medium;">در این مقاله ابتدا به بررسی جایگاه انسان در اسلام واهمیت وشأنی که انسان در اسلام دارد می </span><span style="font-size: medium;">پردازیم وسپس به </span><span style="font-size: medium;">بررسی حقوق این انسان</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">به عنوان مخاطب، از منظر رسول اکرم(ص)</span><span style="font-size: medium;"> پرداخته</span><span style="font-size: medium;">ایم. در نتیجه </span><span style="font-size: medium;">رعایت این حقوق در جامعه </span><span style="font-size: medium;">میتواند اثراتی مثل ایجاد همدلی، صمیمیت، رعایت احترام متقابل و... شود که همة این موارد میتواند مسیر هموارتری را برای رشد و کمال در جامعه ایجاد نماید.</span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش9شماره 28 - زمستان 139520170228 The position of religious science in Islamic civilization from the perspective of Dr. Davari Ardakaniجایگاه علم دینی در تمدن اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی59836542410.22081/fpq.2017.65424FAمحمد جوادصلاحی جهرمیدانشجوJournal Article20161016<span style="font-size: medium;">مسئله اصلی این تحقیق فهم نسبت دو مقوله علم دینی و تمدن نوین اسلامی و همچنین بررسی و واکاوی جایگاه علم دینی در تمدن نوین اسلامی از منظر دکتر داوری اردکانی میباشد. دال مرکزی بحث پیرامون وضع بینابین جامعهای است که در آن انقلاب اسلامی رخ داده است؛ جامعهای که نه با سنت نسبت تام دارد و نه تجدد را به تمامه اخذ کرده است. در وضعیتی که انقلاب اسلامی داعیه تمدنسازی دارد، و از طرفی به دنبال نقشه علمی جامع کشور، پیریزی و پرداختن به این نقشه، بدون داشتن افق و نگرش تمدنی امری آنچنان که باید نخواهد بود.ین پژوهش بهدنبال است که با پرسش اصلی از انقلاب اسلامی و چیستی مسیر بنای تمدن نوین اسلامی از نگاه دکتر داوری اردکانی، به نسبت علم دینی و تمدن حرکت کرده و پس از مشخص شدن این نسبت، ترسیم ایشان از نوع حرکت برای تمدنسازی را بدست اوریم و تحلیل کنیم. لذا در این پژوهش، بهدنبال استفاده نظری و راهبردی از این نسبت برای آنچه اندیشه انقلاب اسلامی بهعنوان افق خویش مطرح کرده است یعنی تمدن نوین اسلامی میباشیم. مدعای اصلی این پژوهش آن است که تا زمانی که عالَم دینی نشود، علم دینی شکل نمیگیرد و تا پیش از آن تنها میتوان از طلب علم دینی سخن به میان آورد و این طلب است که میتواند زمینهساز ایجاد عالَم دینی باشد.</span>
.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش9شماره 28 - زمستان 139520170228Human life's conceptualization is waitingمفهومشناسی سبک زندگی انسان منتظر851186542510.22081/fpq.2017.65425FAربابجباراندانشجوJournal Article20161130<span style="font-size: medium;">هر انسانی در زندگی خود هدفی راانتخاب میکند وسعی میکند تا تمام تلاشها و سختی کشیدنهایش در مسیر رسیدن به آن هدف قرار گیرد و این باعث میشود که زندگی انسان معنادار شود و ارزش پیدا کند.</span><br /> <span style="font-size: medium;">در چشم انداز مهدویت، بهترین هدفی که آدمی میتواند برای زندگی خود در نظر بگیرد و در راستای تحقق آن تلاش کند، همان عبودیت خداوند است و برای رسیدن به این هدف و تحقق آن در زندگی خداوند راهی را به انسانها معرفی کرده و آن حجتهای الهی و امامان معصوم(علیهم السلام) هستند که ارادهی خداوند را تحقق میبخشند و برای قرب به خدا تنها راه محسوب میشوند، در واقع پس از آنکه ما در مسیر ولایت خداوند قرار گرفتیم، از طاغوتها و بیراههها جدا شدهایم.</span><br /> <span style="font-size: medium;">ما باید امام عصر و زمان خود را بشناسیم و با او همراه شویم و اکنون که امام زمان ما در غیبت به سر میبرند و ما منتظر ظهور ایشان هستیم زندگی خود را باید آنگونه که شایستهی یک انسان منتظر است قرار دهیم لذا سؤال اصلی این مقاله این است که (مفهوم سبک زندگی یک انسان منتظر چیست؟) و برای دستیابی به پاسخ این سؤال معنای سبک زندگی و انتظار از دیدگاه نظریه پردازان و همچنین آیات و روایات بیان شده و با تلفیق این دو سبک زندگی انسان منتظر استخراج شده است.</span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش9شماره 28 - زمستان 139520170228The role of the element of humility in the formation and strengthening of interpersonalنقش عنصر تواضع در شکلگیری و تقویت ارتباطات میان فردی از منظر آیات و روایات1191386542610.22081/fpq.2017.65426FAمعصومهسلیمانیدانشجوJournal Article20161224 <br /> <span style="font-size: medium;">زندگی اجتماعی انسان مبتنی بر ارتباطات میان فردی است در دین اسلام ضوابطی وجود دارد که تعیین کننده حدود روابط بین افراد است و عنصر تواضع از جمله آنهاست که نقش مهمی برای برقراری ارتباط و تداوم آن دارد. تواضع به معنای کوچک کردن خود در برابر دیگران در قرآن و روایات به وفور در این مورد پرداخته شده است و اغراض بکار گیری آن حد و مرز تواضع ممدوح و مذموم است مثلا بکار بردن آن با اغراض مادی و شهواتی و غیر الهی از مصادیق تواضع مذموم است.</span><br /> <br /> <span style="font-size: medium;">ارتباطات میان فردی فرآیندی است که دارای دو قسم کلامی و غیر کلامی میباشد. و تواضع میتواند </span><br /> <br /> <span style="font-size: medium;">نمود خود را در رفتار و کلام نشان دهد و چه بسا ضروری است با به کار بستن عوامل پیدایش تواضع و آثار آن تواضع به معنای واقعی نمود پیدا کند تا از ابزار سوء ا ستفاده و نیل به مقاصد دنیوی محفوظ باشد</span><br /> <span style="font-size: medium;">عواملی که باعث اصلاح رابطه با دیگران میشود اشاره شده است که عبارتند از ادب و احترام متقابل، مثبت اندیشی، راز داری، همگامی، هنرخوب گوش کردن، استفاده از نشانههای غیر کلامی، سلامت و عفت کلام، شایسته سخن گفتن، استوار و سنجیده بودن، ضایع نکردن حقوق دیگران، دوری از افراط و تفریط، ترک عجب و کبر، کینه توز نبودن، انتقاد مودبانه، دوری از خودنمایی کردن، داشتن ارتباط دو طرفه، دوری از تجسس، ترک مجادله، طعنه نزدن، ترک غیبت، ترک دروغ، اجتماعی بودن، پرحرف نبودن، زشت حرف نزدن، ترک در گوشی حرف زدن (ترک نجوا) و نداشتن گفتگوهای دستوری و منفعلانه. شناخت ظرفیت درونی، کنترل غضب و گذشت از مردم برخی از اموری است که طبق آیات و روایات تواضع در ایچاد آنها نقش اساسی دارد تا شکلگیری ارتباطات میان فردی بوسیله تواضع مشخص شود. عنصر تواضع با نمود خود در محبت، حق پذیری، منظم شدن کارها، بزرگی و سربلندی و رشد علمی و ... در تقویت ارتباطات میان فردی نقش اساسی دارد.</span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش9شماره 28 - زمستان 139520170219communication from the perspective of verses and traditionsنسبت آسیبهای هیئتهای مذهبی با تغییرات فرهنگی سه دهه گذشته جامعه (مطالعه موردی هیئت مکتب الحسین اصفهان)1391606542710.22081/fpq.2017.65427FAمهدیمستأجراندانشجوJournal Article20161116<span style="font-size: medium;">درسه دهة گذشته شاهد تغییراتی در</span> <span style="font-size: medium;">هیئتهای مذهبی عاشورایی هستیم که با فلسفة وجودی تأسیس آنها که احیاء فرهنگ اصیل عاشورایی است، در تعارض میباشد. تغییراتی که ازدهة دوم.انقلاب تحت تأثیر فرهنگ جدید توسعه بوجود آمده وعلاوه بر اینکه تأثیرات مخربی بر ساختارهای فرهنگی جامعه داشته آسیبهای مخربی بر هیئتهای مذهبی داشته است. این تحقیق به شیوة مردم نگاری تفسیری با توجه به اندیشههای گیرتز به توصیف عمیق وفهم معنای عمل اجتماعی که در رفتار مناسکی هیئتها مذهبی عامه پسند با تاکید بر هیئت جوانان عاشورایی مکتب الحسین اصفهان در مدت زمان سال 1392 تا 1394پرداخته و بر مبنای ادبیات نظری تحقیق به دنبال فهم ریشهای تغییرات وآسیبهای مخرب بوجود آمده در این هیئتها میباشد. تغییراتی که در ساختارهای فرهنگی جامعه که به سبب پیاده سازی مدلی غیر بومی و نامتقارن از توسعه بوجود آمد و به پیوسته آن سبکی از دینداری را در قالب این هیئتها شایع نمود که بجای اینکه رفتار مناسکی این هیئتها برگرفته از متون و منابع اصل عاشورایی باشد نوعی از هیئت داری که مورد انتظار مخاطبان توسعه زده را شایع نمود. </span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش9شماره 28 - زمستان 139520170228Playing and Babysitting The Islamic Look at the child's upbringing through the gameبازی و تربیت کودک (نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی)1611956542810.22081/fpq.2017.65428FAمحدثهیوسفیدانشجوJournal Article20161217<span style="font-size: medium;">مسئله تربیت کودک از دیرباز جزء موضوعات اساسی و بنیادی در محافل علمی بوده است چرا که شالوده و سنگ بنای یک جامعه سالم، بالنده و پویا با تعلیم و تربیت درست شکل میگیرد. از این رو سلامت و بقای جامعه وابسته به تربیت شایسته کودکان برای یک زندگی سعادتمند و موفق است. </span><br /> <span style="font-size: medium;">مسئله تربیت در اسلام آنچنان از اهمیت برخوردار است که یکی از حقوق فرزند بر گردن والدین را پرورش و تربیت صحیح او میداند و برای تعلیم و تربیت کودک برنامهای جامع و هماهنگ با فطرت او قرار داده است. حال سوال اینجاست که برای این تربیت صحیح اسلام چه ساز و کاری را پیشنهاد میکند؟</span><br /> <span style="font-size: medium;">در این نوشته تلاش شده است با بررسی اصول و مبانی تعلیم تربیت و نظریات بازی از دیدگاه اندیشمندان، به اصول حاکم بر تربیت کودک و چیستی بازی کودکان دست یابد. در پایان از تناظر اصول تربیت و بازی کودکان، نتیجه میگیرد که از نظر اسلام، بازی بهترین مکانیسم تربیت کودک است و مجهز به ویژگیهای تربیتی نظیر شکل دهنده هویت و شخصیت کودک، هدایت شده و هدفمند، آزاد، پرورش دهنده خلاقیت، خردورز و تناسب گر است که کودک را در جهت ظهور عواطف و احساسات، تواناییها و استعدادها، حفظ کرامت، شناخت و افزایش آگاهی و معرفت کودک و رشد فردی و اجتماعی او یاری میدهد. </span>