بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاقاز نظر آیت الله مصباح یزدی
نوع مقاله : فلسفی کلامی
چکیده
چکیده: یکی ازمهمترین مباحث فلسفه اخلاق، بحث رابطه دین واخلاق است.این بحث از با سابقهترین مباحث فلسفه اخلاق به شمار میرود و شاید بتوان آن را ازنخستین مسائل فلسفه اخلاق در یونان باستان به شمار آورد. نیز میتوان در میان اندیشمندان مسلمان مسئله دین واخلاق را از کهنترین و پرنزاعترین مسائل فلسفه اخلاق به شمار آورد، گرچه به این عنوان نبوده بلکه تحت عنوانی چون حسن و قبح افعال مطرح بود.به طور کلی همه دیدگاههای مطرح شده را میتوان تحت سه دیدگاه کلیتباین، اتحاد، تعامل فرض کرد، عدهای اعتقاد دارند که بین دین واخلاق تباین وجود دارد و بین آنها هیچ رابطهای نیست.برخی هم معتقدند که بین دین واخلاق اتحاد وجود دارد. برخی دیگر هم قائل به رابطه تعامل بین دین واخلاق میباشند.آیت الله مصباح یزدی نیز به عنوان یکی از اندیشمندان مسلمان در مورد رابطه دین و اخلاق اعتقاد دارند که دین و اخلاق از جهت مبنایی با هم اتحاد و وحدت دارند واین وحدت به شکل جزء و کل میباشد. یعنی اگر دین را به عنوان یک کل در نظر داشته باشیم، اخلاق بخشی از ارکان اصلی این کل به حساب میآید. اخلاق بخشی از دین است.زمانی که ما دین را تعریف میکنیم واجزاءآن را بررسی میکنیم، میبینیم که اخلاق یکی از سه جزءدین است و اخلاق اگر بخواهد ثابت و بدون تغییر باشد ضامن لازم دارد و آن چیز غیر از توحید نمیباشد و از طرف دیگر ایمان نیز بوسیله اخلاق کریمه حفظ میشود.لذا نسبت به این دیدگاه اشکالاتیمطرح شده که از منظر استاد مصباح به آنها پاسخ خواهیم داد.
. (1392). بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاقاز نظر آیت الله مصباح یزدی. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 6(شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92), 239-260.
MLA
. "بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاقاز نظر آیت الله مصباح یزدی", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 6, شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92, 1392, 239-260.
HARVARD
. (1392). 'بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاقاز نظر آیت الله مصباح یزدی', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 6(شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92), pp. 239-260.
VANCOUVER
. بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاقاز نظر آیت الله مصباح یزدی. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1392; 6(شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92): 239-260.