ماهواره‎ ها و انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران

نوع مقاله : سیاسی

نویسنده

دانشگاه

10.22081/fpq.2022.73391

چکیده

با توجه به تابعیت جنگ از تمدن و فناوری و تبدیل تمدن امروز از مکانیکی به دیجیتالی، می‎توان جنگ امروزی را سایبری (مجازی) و دیجیتالی (تابع فناوری روز) دانست. از سوی دیگر با رابطه دوسویه امنیت ملی و رسانه در این عرصه جنگی، نقش رسانه در ارتقاء یا تضعیف امنیت ملی یک کشور برجسته‎تر و این مسئله تا حد جنگ رسانه‎ای در ایجاد عملیات روانی در بعد داخلی و خارجی، یک امر کاملاً بدیهی و در حال پیشرفت تلقی می‎شود. تاسیس کمیته خطرجاری دراوج جنگ سرد، تعریف راهکارهای دکترین مهار نبرد رسانه‎ای، ساماندهی نافرمانی مدنی به عنوان راهبرد جنگ نرم با حمایت از قوانین شهروندی (عامل انقلاب‎های رنگین و مخملی)، تعریف پروژه دلتا، پیگیری جنگ نرم با استفاده از تاکتیک‎های دکترین مهار، نبرد رسانه‎ای و نافرمانی مدنی و تلاش برای انزوا و بی ثباتی اوضاع داخلی ایران و افزایش فشار بیرونی و نیروی نظامی به عنوان آخرین گزینه تحت عنوان دیپلماسی دگرگون ساز آمریکا، راه اندازی شبکه‎های مختلف رسانه‎ای در غرب برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران و البته مردم جهان نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و... را می‎توان نمونه‎هایی از جنگ رسانه‎ای آمریکا دانست. در این جنگ رسانه‎ای، ابزار رسانه‎ها (در انواع مختلف) به خدمت گرفته می‎شوند که یکی از این ابزارها، ماهواره است. در این مقاله سعی شده است نقش ماهواره در جنگ رسانه‎ای به صورت مقطعی و زمان مشخص در ناآرامی‎های بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران (خرداد 88) بررسی گردد.

کلیدواژه‌ها