ازآنجا که بررسی اصول ارتباطی پیامبراسلام9میتواند نوع تعامل را در تمام سطوح ارتباطی تنظیم نماید و ازطرفی موجب برقررای ارتباط موثر و نشر وگسترش دین مبین اسلام شود. از این رو این پژوهش تلاش دارد با روش کتابخانهای واسنادی به بررسی حیات تبلیغی پیامبر اسلام9در دوران مکی با رویکردی ارتباطی به اصول حاکم بر ارتباطات پیامبر9بپردازد.
برای مطالعه رویکردهای ارتباطی، ضمن بررسی متون تاریخی و آیات و روایات ازبهترین شیوه یعنی بررسی سطوح ارتباطی که عبارتند از: ارتباطمیانفردی، گروهی، جمعی و میان فرهنگی استفاده شده است که بر هر سطحی اصولی حاکم است و این اصول عبارتند از: اصل خوش خلقی، تغافل، همانندی، ساده زیستی، جذابیت در ارتباطات میان فردی و در ارتباطات میان گروهی: اصل توازن، همدلی، کرامت انسانی، اعتماد، خوشرویی واصول حاکم بر ارتباطات میان فرهنگی: اصل مدارا، احترام متقابلو موعود گرایی. البته ناگفته نماند که برخی از اصول اختصاص به سطح ارتباطی مورد بحث ندارد و ممکن است بتوان آن را در سطوح دیگر نیز مطرح کرد، اما با توجه به گزارههای تاریخی دوران مکی، اصول آمده در ذیل هر سطح مناسبتر به نظر میرسد تا سطوح دیگر.