بررسی خوانش مخاطبان از برنامههای گفتگو محور مذهبی تلویزیون (مطالعه موردی: دبیرستانهای دخترانه شهرستان قم)
نوع مقاله : فلسفی کلامی
چکیده
چکیده
انتشار معارف و آموزههای دینی، پیش از انقلاب، در ایران، تنها از طریق رسانههای سنتی و منابر صورت میگرفته است. پس از انقلاب، رسانههای جدید مانند رادیو و تلویزیون، جایگاه مهمی در ترویج و نشر معارف دین بر عهده گرفتند. یکی از انواع برنامههایی که در طی این سالها در سیما تولید شده است؛ برنامههای گفتگومحور مذهبی است. تحقیق حاضر در پی فقر منابع مکتوب در این زمینه، پیریزی شده است و برآن است تا از منظر مخاطب، نگاهی به این برنامهها بیندازد. این گفتگوها بر پایهی تعداد مجری و کارشناس در برنامه، قالبهای متفاوتی به خود میگیرد. سه برنامه گفتگومحور مذهبی،تحت سه قالب «گفتگوی دو نفره»،«میزگرد» و «بحث» از سه کانال متفاوت تلویزیونی، برای دختران دبیرستانی شهر قم نمایش داده شد. دادههای پژوهش با تکنیک مصاحبهی گروههای کانونی، گردآوری و از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدهاند. مضمون اصلی(ویژگیهای قالب گفتگوی مذهبی در تلویزیون)، شامل شش مضمون فرعی: تعداد مجری و کارشناس، موضوعات برنامههای گفتگومحور مذهبی، تواناییهای مجری، ویژگیهای ظاهری مجری، ویژگیهای میهمان، و عادات تماشا در مخاطبین این برنامهها میشود. در نتیجه، نمونه موردنظر،قالب گفتگوی دو نفره را بیش از دو قالب دیگر پسندیدند. بهعلاوه تسلط، توانایی و ظاهر مجری، فن بیان و سخنوری میهمان و موضوع برنامه نیز تاثیر زیادی بر جلب این مخاطبان به برنامه دارد. در نهایت میتوان با الگوبرداری از برنامه سمت خدا به عنوان نمونهای موفق در میان گفتگوهای مذهبی تلویزیون که با استقبال در میان این گروه سنی(دبیرستانیها) مواجه شده است، در رشد و ارتقای برنامههای گفتگومحور مذهبی کوشید.