امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیرپذیری همه شئون زندگی از آن، نگاه دقیقتر به مسائل برآمده از آن امری ضروری است. از جمله مسائل مهم و متاثر از تکنولوژی، مسأله بازیهای دیجیتالی است. بازیهای دیجیتالی به عنوان رسانهای تعاملی با داشتن ویژگیهای خاص و منحصر به فرد، حجم عظیمی از مخاطبان را جذب کرده و با توجه به ابعاد موجود در متن هر بازی، به طور خودآگاه و ناخودآگاه، کاربران را تحت تاثیرات و پیامدهای برنامهریزی شدهای قرار میدهند. از جمله مهمترین تاثیرات و پیامدهای بازیهای دیجیتالی، آثار و تبعات زیستی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و روانی- تربیتی آن بر کاربران است. در این پژوهش با توجه به تعدد آثار و تبعات بازیهای دیجیتالی و همچنین تفاوت آنها در میزان تأثیرگذاری بر کاربران، ژانر بازیهای دیجیتالی نقشآفرینی برخط، به عنوان نمونهای جامع از میان ژانرهای دیگر انتخاب شده است تا با مطالعه آن به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که:
* پیامدهای بازیهای دیجیتالی نقش آفرینی برخط چیست؟
به منظور پاسخ به سؤال فوق، با بهرهگیری از نمونهگیری نظری، 19 نفر از کاربران حرفهای ژانر نقش آفرینی برخط که با عناوین متعددی از بازیهای این ژانر به خصوص بازی «دنیای وارکرافت» در ارتباط بودهاند انتخاب و دادههای مورد نیاز تحقیق از آنان گردآوری شد. با عنایت به هدفمند بودن راهبرد نمونهگیری در این تحقیق، فرایند گردآوری دادهها تا اطمینان از اشباع و تواتر اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادههای تحقیق با روش گراندد تئوری نشان داد که عناوین مطرح موجود در بازیهای دیجیتالی نقش آفرینی برخط، دارای پیامدهای خاصی نظیر هویت پذیری، آسیبهای خاص جسمانی و پیامدهایی دیگر است که در صورت عدم مدیریت صحیح فرآیند انجام این نوع از بازیها نتایج نامطلوبی را برای کاربران به امغان خواهد داشت.