در طول تاریخ عالم مثال و برزخ مخالفان و موافقان سرسختی داشته است. ملاصدرا براساس مبانی حکمت متعالیه از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، نقش و فاعلیت نفس و تجرد خیال، عالم مثال و برزخ را تبیین نموده است. در مقابل مرحوم مجلسی سخنی از عالم مثال به میان نیاورده است و فقط با تکیه بر ادلهی نقلی به اثبات و بیان ویژگیهای برزخ پرداخته است. در این مقاله به ارزیابی دو نظر، نقاط اشتراک و افتراق آنها پرداخته میشود و نگارنده نظریه ملاصدرا را پذیرفتنی مییابد و درستی آن را با برهان اثبات میکند.
خیابانی, سحر. (1397). بررسی تطبیقی عالم مثال و برزخ. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 11(شماره 34- تابستان 1397), 75-100. doi: 10.22081/fpq.2018.69825
MLA
سحر خیابانی. "بررسی تطبیقی عالم مثال و برزخ", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 11, شماره 34- تابستان 1397, 1397, 75-100. doi: 10.22081/fpq.2018.69825
HARVARD
خیابانی, سحر. (1397). 'بررسی تطبیقی عالم مثال و برزخ', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 11(شماره 34- تابستان 1397), pp. 75-100. doi: 10.22081/fpq.2018.69825
VANCOUVER
خیابانی, سحر. بررسی تطبیقی عالم مثال و برزخ. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1397; 11(شماره 34- تابستان 1397): 75-100. doi: 10.22081/fpq.2018.69825