تمدن به عنوان کلانترین مناسبات اجتماعی بین انسانها در نظر گرفته میشود.ضرورت دینی و اجتماعی تمدن شناسی و تمدن سازی در ایران پس از انقلاب همواره مورد توجه مصلحان اجتماعی، دانشمندان و موسسان نظام جمهوری اسلامی بوده است. با این وجود، ادبیات تمدنی عالمان اجتماعی و تمدن پژوهان از ثبات برخوردار نبوده و دارای تطورات مختلفی بوده است. در این پژوهش مساله اصلی بررسی تحول و پویایی تمدن نوین اسلامی با توجه به عرصه عمل و کنش انسانی است. روش مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه با متخصصان و تحلیل تماتیک با توجه به مساله ای که با آن مواجه بوده است. میتوان ادعا کرد در این پژوهش فهم نوین از مفهوم تمدن با توجه به کنش انسانی و عرصه عمل بدست آمد و مشخص گردید برای یافتن متن و حاشیه تمدن پژوهی و موتور محرک تمدن نوین اسلامی نیازمند مطالعات گسترده و تعامل با دیگر تمدن پژوهان در دیگر نقاط عالم اسلامی از شرق تا غرب است. میتوان تاسیس رشته جامعه شناسی کشورهای اسلامی را راهکاری برای بدست آوردن نیازهای اصلی و بنیادین جوامع اسلامی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی دانست.
بطحایی, سید حمیدرضا. (1397). منطق پویایی تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 11(شماره 36- زمستان 1397), 123-150. doi: 10.22081/fpq.2019.69856
MLA
سید حمیدرضا بطحایی. "منطق پویایی تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 11, شماره 36- زمستان 1397, 1397, 123-150. doi: 10.22081/fpq.2019.69856
HARVARD
بطحایی, سید حمیدرضا. (1397). 'منطق پویایی تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 11(شماره 36- زمستان 1397), pp. 123-150. doi: 10.22081/fpq.2019.69856
VANCOUVER
بطحایی, سید حمیدرضا. منطق پویایی تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1397; 11(شماره 36- زمستان 1397): 123-150. doi: 10.22081/fpq.2019.69856