مساله بعث و حشر از دیرباز در میان متکلمان و فلاسفه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از آنجایی که نمیتوان به طور قطع و یقین این مساله را از منظر عقلی بررسی کرد، با توجه به آیات و روایات در دسترس و تفسیر آنان، میتوان مساله بعث و حشر را توضیح داد. در میان فلاسفه، ملاصدرا با توجه به اصولی که خود آنان را ابداع کرده است، نگاهی متفاوت به مساله حشر دارد. اصولی مانند حرکت جوهری و اصالت وجود و تشکیک وجود که با توجه به این اصول، مبحث تناسخ ملکوتی را مطرح میکند تا با توجه به آن بتواند مساله حشر انسانها را به صورت دقیق بیان کند. از نظر او انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی در حقیقت تحول جوهری نفس در مرتبه مثالی خودش است نه جدایی از بدن دنیوی و پیوستن به بدن اخروی. وی با توجه به این اصول اینگونه نتیجهگیری میکند که بدنی که در قیامت انسان با آن محشور میشود، از منشآت خود نفس است و مانند تناسخ ملکی نیست که نفس از بدنی به بدن دیگر منتقل شود و یا قالبی از پیش تعیین شده باشد که نفس به آن منتقل شود. و همچنین به بیان نقش اعمال و ملکات در شکلگیری بدن برزخی میپردازد که چگونه هر انسانی با توجه به اعمالی که انجام میدهد، بدن برزخی خود را میسازد. مبحث دیگری که پس از بعث و حشر رخ میدهد، مساله نفخ صور است که در اینجا هم میان فلاسفه اختلافاتی وجود دارد که برای نمونه به اختلاف نظر میان ملاصدرا و امام فخر رازی پرداخته شده است. و پس از بیان این دو قسمت، ارض محشر بررسی میشود؛ زمینی که انسانها بر آن محشور میشوند، کجاست و دارای چه ویژگیهایی میباشد و تفاوت آن با زمین دنیایی چیست؟ روش تحقیق در این مقاله به صورت کتابخانهای میباشد.
تات اسدی, انسیه. (1398). تحلیل معناشناختی بعث و حشر از نگاه ملاصدرا. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 37- بهار 1398), 31-52. doi: 10.22081/fpq.2019.69861
MLA
انسیه تات اسدی. "تحلیل معناشناختی بعث و حشر از نگاه ملاصدرا", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12, شماره 37- بهار 1398, 1398, 31-52. doi: 10.22081/fpq.2019.69861
HARVARD
تات اسدی, انسیه. (1398). 'تحلیل معناشناختی بعث و حشر از نگاه ملاصدرا', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 37- بهار 1398), pp. 31-52. doi: 10.22081/fpq.2019.69861
VANCOUVER
تات اسدی, انسیه. تحلیل معناشناختی بعث و حشر از نگاه ملاصدرا. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1398; 12(شماره 37- بهار 1398): 31-52. doi: 10.22081/fpq.2019.69861