در میان تفاسیر متعددی که از اصالت وجود شده است، سه تفسیر از بقیه شاخص تر است و هم اکنون نیز قائلینی میان بزرگان فلسفه اسلامی دارد. از منظر هستی شناسانه با اینکه هرسه تفسیر واقع گرا هستند لکن در برخی تفاسیر واقع صرفا از سنخ وجود است و در برخی دیگر هم از سنخ وجود و هم از سنخ ماهیت است، این اختلاف منجر به اختلاف در شناخت واقع میشود. از منظر معرفت شناختی در هر سه نظریه، شناخت حضوری به وجود، شناختی ممکن و بلکه کامل و خطاناپذیر است. اما در مورد شناخت حصولی از موجود خارجی، در تفسیری که واقع حقیقتاً هم از وجود و هم از ماهیت تشکیلشده است، امکان شناخت حصولی کامل نسبت به هر دو (هم وجود و هم ماهیت) را فراهم کرده است. این تفسیر در پی آن است که بیان کند که در شناخت حصولی موجود خارجی، حقیقتاً انطباق، بین ذهن و عین وجود دارد و عینیت وجود و ماهیت در خارج، مصحح انطباق مفهوم ماهیت با واقع خارجی میگردد درحالیکه در تفسیردیگری از اصالت وجود که واقع را فقط از سنخ وجود دانسته و ماهیت را اعتباری ذهنی محض میداند، این انطباق بهسختی ایجاد میشود و دایره علم حصولی بسیار تنگ خواهد شد. تفسیر سوم که خارج را از سنخ وجود میداند، لکن برای ماهیت واقع خارجی قائل است، با ارائه نظریه شهود عقلی، حقیقت ادراک و علم حصولی را به علم حضوری پیوند میزند و مصحح ارتباط ذهن و عین را به علم حضوری نسبت میدهد.
موسوی, ریحانه. (1398). واقعگرایی هستیشناختی و معرفتشناختی در تفاسیر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 37- بهار 1398), 53-84. doi: 10.22081/fpq.2019.69862
MLA
ریحانه موسوی. "واقعگرایی هستیشناختی و معرفتشناختی در تفاسیر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12, شماره 37- بهار 1398, 1398, 53-84. doi: 10.22081/fpq.2019.69862
HARVARD
موسوی, ریحانه. (1398). 'واقعگرایی هستیشناختی و معرفتشناختی در تفاسیر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 37- بهار 1398), pp. 53-84. doi: 10.22081/fpq.2019.69862
VANCOUVER
موسوی, ریحانه. واقعگرایی هستیشناختی و معرفتشناختی در تفاسیر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1398; 12(شماره 37- بهار 1398): 53-84. doi: 10.22081/fpq.2019.69862