عقل در کنار وحی و سایر قوای بشری (حس و قلب) قوة مدرکهای است که ازدیدگاه معرفت شناسی اسلامی، یکی از مهمترین منابع معرفت بشری است که بخشی ازحقیقت انسان ر اتشکیل میدهد که انسان ازطریق آن به کسب معرفت میپردازد. معرفتشناسی نیز در بین مسائل عصر جدید جایگاه ویژهای دارد. مسائل معرفتشناسی در گذشته در ضمن مباحث فلسفی مطرح بوده ولی محور اصلی مباحث فلسفی نبوده است. در عصر معاصر، علامه طباطبایی از جمله فیلسوفانی بود که به این مطلب پرداخت. ایشان به دلیل توجه به شبهات مطرح شده در معرفتشناسی غرب، مطالبی را با عنوان رئالیسم و ایدئالیسم، علم و ادراک و امثال آن را ارائه کرد بحث رئالیسم و ایده آلیسم از آن جهت که در صدد اثبات امکان معرفت و شناخت ما به جهان خارج است متعلق به معرفت شناسی است. علامه طباطبایی ازآنجا که قائل به امکان شناخت مطابق با خارج است فیلسوفی رئالیست محسوب میشود که با تقسیم علم به حصولی و حضوری وبازگشت علم حصولی به حضوری مشکل مطابقت با خارج را حل کرد. و با تقسیم علم حصولی به تصور وتصدیق جایگاه عقل را در معرفت شناسی تبیین کرد که با بررسی آن مباحث میتوان نظر علامه را در باب نقش عقل در معرفتشناسی به دست آورد.
خلیلی, فریبا. (1398). بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره). فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 37- بهار 1398), 155-180. doi: 10.22081/fpq.2019.69866
MLA
فریبا خلیلی. "بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12, شماره 37- بهار 1398, 1398, 155-180. doi: 10.22081/fpq.2019.69866
HARVARD
خلیلی, فریبا. (1398). 'بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 37- بهار 1398), pp. 155-180. doi: 10.22081/fpq.2019.69866
VANCOUVER
خلیلی, فریبا. بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره). فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1398; 12(شماره 37- بهار 1398): 155-180. doi: 10.22081/fpq.2019.69866