فهم دقیق معانی دقیق واژگان و مفاهیم قرآنی از دغدغه های مهم اندیشمندان قرآن پژوه بهشمار میرود، اما مسائلی همچون اختلافزمان نزول و زمان نگارش متون علمی در حوزه قرآن، اختلاف زبان مقصد و مبدأ، تغییرات معنایی صورت گرفته در واژگان قرآنی، قرآن پژوهان را به اتخاذ روشهای گوناگونی برای دست یابی به معانی مفاهیم قرآن واداشته است. این پژوهش سه رویکرد کلی را بر اساس ترتیب تاریخی، بررسی نموده است. رویکرد معناشناسی قومی- فرهنگی، در مقایسه با رویکردهای دیگر، از مزیتهای معنایی کل نگری، موضوع نگری، پرهیز از پیش داوری و فرآیندمداری، علاوه بر مزایای رویکردهای پیشین برخوردار است. این رویکرد توسط دانشمند ژاپنی، توشیهیکو ایزوتسو، در مطالعات قرآنی به کار گرفته شده است. در این پژوهش علاوه بر مقایسه رویکردها، پیشفرضها و گامهای عملی به-کارگیری روش معناشناسی قومی-فرهنگی و تطبیق آن بر مفاهیم قرآنی به گونهای نظام مند بیان گشته است.
شریعتی فیروز آباد, محمد هادی. (1399). بررسی تطبیقی روش معناشناسی قومی ـ فرهنگی در شناخت مفاهیم قرآنی. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 13(شماره 42- تابستان 1399), 5-36. doi: 10.22081/fpq.2020.72053
MLA
محمد هادی شریعتی فیروز آباد. "بررسی تطبیقی روش معناشناسی قومی ـ فرهنگی در شناخت مفاهیم قرآنی", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 13, شماره 42- تابستان 1399, 1399, 5-36. doi: 10.22081/fpq.2020.72053
HARVARD
شریعتی فیروز آباد, محمد هادی. (1399). 'بررسی تطبیقی روش معناشناسی قومی ـ فرهنگی در شناخت مفاهیم قرآنی', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 13(شماره 42- تابستان 1399), pp. 5-36. doi: 10.22081/fpq.2020.72053
VANCOUVER
شریعتی فیروز آباد, محمد هادی. بررسی تطبیقی روش معناشناسی قومی ـ فرهنگی در شناخت مفاهیم قرآنی. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1399; 13(شماره 42- تابستان 1399): 5-36. doi: 10.22081/fpq.2020.72053