یکی از مسائل مهم فلسفة دین، رابطة علم و دین میباشد که در همة زمان ها، مورد توجه فیلسوفان دین بوده است اما در دورة مدرنیته به دلایلی به آن توجه بیشتری شد. بتدریج و با گذشت اندک زمانی، انسان مدرن نقصهایی را در آرمانهای مدرنیته احساس کرد و شروع به بازخوانی دوبارة آن نمود که این امر باعث پدید آمدن وضعیت پست مدرن شد. حال سؤال اصلی این است که رابطة علم و دین در وضعیت پست مدرن، چگونه تحلیل میشود و بر اساس دیدگاه متفکرین اسلامی بخصوص آیت الله جوادی آملی چه انتقادهایی بر آن وارد است؟این مسئله موضو ع اصلی این پژوهش میباشد. روش این تحقیق، روش توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای – اسنادی میباشد. بر اساس یافتههای تحقیق اشکالاتی چند بر اصول و مبانی پست مدرنیسم وارد شده از جمله اینکه در هستی شناسی به اثبات حقیقت عینی و در باب معرفت به نقد نسبیت گرایی پرداختهایم و در پایان هم به تلقی پست مدرنیستها از علم و دین انتقاداتی وارد شد و بر اساس آن رابطة علم و دین مورد ارزیابی قرار گرفت. رابطة علم و دین در وضعیت پست مدرن، خروج از وضعیت تعارض در آغاز مدرنیته است که همراه با قبول نوعی هرج و مرج گرایی و از بین رفتن مرز بین علم و خرافه و تلقی دین شخصی و انفسی است؛ که به هیچ عنوان نمیتواند مورد پذیرش یک فیلسوف مسلمان باشد.در اینجا نشان دادیم که چه تصور صحیحی میتوان از علم و دین داشت و با این تصور،علم و عقل را خارج از دین ندانسته بلکه آنها را از منابع دین دانستیم.و لذا امکان هرگونه رابطة تعارض بین علم و دین از اساس منتفی میشود در عین حال به دامن هرج و مرج گرایی هم نخواهیم افتاد.
پیمان جو, میثم. (1399). بررسی انتقادی رابطۀ علم و دین در وضعیت پست مدرن. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 13(شماره 44- زمستان 1399), 159-187. doi: 10.22081/fpq.2021.72099
MLA
میثم پیمان جو. "بررسی انتقادی رابطۀ علم و دین در وضعیت پست مدرن", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 13, شماره 44- زمستان 1399, 1399, 159-187. doi: 10.22081/fpq.2021.72099
HARVARD
پیمان جو, میثم. (1399). 'بررسی انتقادی رابطۀ علم و دین در وضعیت پست مدرن', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 13(شماره 44- زمستان 1399), pp. 159-187. doi: 10.22081/fpq.2021.72099
VANCOUVER
پیمان جو, میثم. بررسی انتقادی رابطۀ علم و دین در وضعیت پست مدرن. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1399; 13(شماره 44- زمستان 1399): 159-187. doi: 10.22081/fpq.2021.72099