پایه و بنیان شکل گیری علوم مختلف از جمله علوم اجتماعی مبتنی بر منطقی است که امکان علم و معرفت را فراهم می آورد و چگونگی تجزیه و تحلیل پدیدهها و وقایع اجتماعی را مشخص میسازد. در این باب دانشمندان و بزرگانی بسیار تفلسف نموده، که از جمله می توان به امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی اشاره نمود. در نظر دورکیم منطق تکوینی که درصدد مشورت با خود چیزها و اشیاءست به جامعه شناسی رنگ و صبغه عینیت میبخشد، چرا که تبیین پدیده های اجتماعی را نه در شعورهای فردی و بحث های انتزاعی بلکه در انواع اجتماعی جستجو می کند. بنابراین سلسله تفکرات دورکیم از قبیل شی انگاری پدیده های اجتماعی، تبیین علی و کارکردی، توجه به عمومیت و آمارها و... همه برای تحقق یک علمی آبژکتیو است.
مشکاتی, صادق. (1400). منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 14(شماره 46- تابستان1400), 185-205. doi: 10.22081/fpq.2021.72202
MLA
صادق مشکاتی. "منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 14, شماره 46- تابستان1400, 1400, 185-205. doi: 10.22081/fpq.2021.72202
HARVARD
مشکاتی, صادق. (1400). 'منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 14(شماره 46- تابستان1400), pp. 185-205. doi: 10.22081/fpq.2021.72202
VANCOUVER
مشکاتی, صادق. منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1400; 14(شماره 46- تابستان1400): 185-205. doi: 10.22081/fpq.2021.72202