آسیب‏شناسی دوره آموزشی سطح دو حوزه ‏های علمیه خواهران از نظر مهارتی

نوع مقاله : اجتماعی فرهنگی ارتباطی

نویسنده

دانشگاه

10.22081/fpq.2022.73399

چکیده

با عنایت به مشکلات فرهنگی و اعتقادی گریبانگیر جامعه، یکی از انتظارات عموم مردم به ویژه متدینین کنشگری اثربخش حوزه‏های علمیه است. مرکز مدیریت حوزه‏های علمیه خواهران با حدود 500 مدرسه در سطح کشور و بیش از 120 هزار طلبه و فارغ التحصیل خواهر در سطح دو حدود یک سوم از جمعیت طلاب کشور را تشکیل می‏دهد. در این بین تمرکز بر راهکاری ریشه‏ای، اساسی و اثربخش برای حل آن انتظارات ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تحقیق پیش رو توانمندسازی از طریق آموزش‏های مهارتی مورد نیاز را یکی از همان راه‏های اساسی می‏داند که می‏تواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش آسیب‏های اجتماعی به‏خصوص در جامعه بانوان منجر گردد. افزایش بهره‏وری و کارایی وظایف مرتبط با طلبگی مانند تبلیغ، تعلیم و تربیت، پژوهش، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و مانند آن از موضوعاتی است که این تحقیق بر آن متمرکز گردیده است. در این پژوهش تلاش شد با روش اسنادی و مصاحبه با صاحب‏نظران ضمن تبیین اهمیت مهارت‏آموزی در بین طلاب خواهر، با نسبت‏سنجی مقایسه‏ای بین سرفصل‏های ارائه شده میان دروس دانشی و مهارتی، سهم پایین آموزش‏های مهارتی بیان گردد. سپس مهارت‏های مورد نیاز طلاب خواهر تبیین شد و با توجه به این مهارت‏های مورد نیاز، فاصله بین وضع موجود وضع مطلوب مشخص گردید و در نهایت با ارائه الگوی مهارت‏افزایی تثقیف، راه‏های تقویت مهارت‏آموزی بیان شد.

کلیدواژه‌ها