مشروعیت، مبنایی ترین عنصر برای پذیرش الزام سیاسی و اطاعت شهروندان نسبت به دولتها به حساب میآید. بنابر همین مشروعیت، پاسخهای متفاوتی برای پذیرش الزام سیاسی توسط شهروندان داده شده است که بیشتر از منظر فلسفه سیاسی به آن پرداخته شده است. مکاتب غربی با توجه به مبانی فلسفی خود به این امر پرداختهاند و نظریههایی مانند قرار داد اجتماعی و رضایت عمومی ماحصل پاسخ به مبنای مشروعیت الزام شهروندان توسط دولتها میباشد. در تحقیق پیش رو، سؤالات اساسی که وجود دارد این است که مبنای مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی چیست؟ و اساساً چه کسی حق حاکمیت بر مردم را دارد و بنابر کدام دلیل باید از اوامر حکومت اطاعت کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات به فقه سیاسی مذهب تشیع رجوع شده است و نتایجی که از این تحقیق بدست آمده به این شرح میباشد: حق حاکمیت در اسلام مختص به خداوند متعال میباشد و برای اینکه این حق به اجرا درآید، وظیفه اداره جامعه را خداوند به پیامبران اعطا نموده است و به تبع آن امامان معصوم(ع) جانشین پیامبر در اداره جامعه میباشند و بنابر ادله موجود در زمان غیبت این وظیفه بر عهده فقهای جامع الشرایط قرار داده شده است. مهم ترین دلیل اطاعت از اوامر حکومت نیز حفظ نظام اجتماعی بیان شده است زیرا اساساً جوامع بشری بدون وجود حاکم و دولت، قادر به ایجاد نظم و امنیت نیستند. برای بدست آوردن مبنای مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی از ادله فقهی «روش اجتهادی» مانند آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت: استفاده شده است.
فریدونی, اصغر. (1401). مبانی فقهی مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 15(شماره 51-پاییز1401), 5-38. doi: 10.22081/fpq.2022.73578
MLA
اصغر فریدونی. "مبانی فقهی مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 15, شماره 51-پاییز1401, 1401, 5-38. doi: 10.22081/fpq.2022.73578
HARVARD
فریدونی, اصغر. (1401). 'مبانی فقهی مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 15(شماره 51-پاییز1401), pp. 5-38. doi: 10.22081/fpq.2022.73578
VANCOUVER
فریدونی, اصغر. مبانی فقهی مشروعیت الزام شهروندان در دولت اسلامی. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1401; 15(شماره 51-پاییز1401): 5-38. doi: 10.22081/fpq.2022.73578