فهم دشمنان انقلاب اسلامی از رابطه حوزههای علمیه و حکومت دینی، موجب شکلگیری جریانی برای سکولارسازی حوزههای علمیه شد. پس از هشدار آیتالله خامنهای و مطالبه انقلابی ماندن حوزههای علمیه، اصطلاحات «حوزه انقلابی» و «طلبه انقلابی» بیش از پیش مطرح شد. از مهمترین شاخصههای طلبه انقلابی، حضور فعال در عرصههای اجتماعی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون، به واکاوی مطالبات و توقعات اجتماعی آیتالله خامنهای از طلاب میپردازد و ضمن استخراج مضامین و ترسیم و تحلیل شبکه مضامین، ابعاد نقش اجتماعی طلبه انقلابی را در منظومه فکری آیتالله خامنهای در سه بُعد سیاسی، فرهنگی و خدمات اجتماعی بررسی کرده است. بر اساس نتایج بهدستآمده، مهمترین مطالبات اجتماعی آیتالله خامنهای از طلبه انقلابی؛ نگرش صحیح از رابطه اسلام و سیاست، داشتن آگاهی سیاسی و قدرت تحلیل، پاسداری از آرمانها و دستاوردهای انقلاب، داشتن روحیه مبارزاتی، فهم صحیح از جایگاه تبلیغ داشتن، علم به دین و اوضاع جامعه، توجه به تهذیب نفس و مسائل اخلاقی و فهم صحیح از جایگاه تبلیغ داشتن است.
لک علی آبادی, رضا . (1403). نقش اجتماعی طلبه انقلابی در منظومه فکری آیتاللّه خامنهای. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 17(شماره 58- تابستان 1403), 45-72. doi: 10.22081/fpq.2024.78984
MLA
لک علی آبادی, رضا . "نقش اجتماعی طلبه انقلابی در منظومه فکری آیتاللّه خامنهای", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 17, شماره 58- تابستان 1403, 1403, 45-72. doi: 10.22081/fpq.2024.78984
HARVARD
لک علی آبادی, رضا. (1403). 'نقش اجتماعی طلبه انقلابی در منظومه فکری آیتاللّه خامنهای', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 17(شماره 58- تابستان 1403), pp. 45-72. doi: 10.22081/fpq.2024.78984
CHICAGO
رضا لک علی آبادی, "نقش اجتماعی طلبه انقلابی در منظومه فکری آیتاللّه خامنهای," فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 17 شماره 58- تابستان 1403 (1403): 45-72, doi: 10.22081/fpq.2024.78984
VANCOUVER
لک علی آبادی, رضا. نقش اجتماعی طلبه انقلابی در منظومه فکری آیتاللّه خامنهای. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1403; 17(شماره 58- تابستان 1403): 45-72. doi: 10.22081/fpq.2024.78984