نقش اجتماعی طلبه انقلابی در منظومه فکری آیت‌اللّه خامنه‌ای

نوع مقاله : اجتماعی فرهنگی ارتباطی

نویسنده

دانشگاه باقرالعلوم(ع)

10.22081/fpq.2024.78984

چکیده

فهم دشمنان انقلاب اسلامی از رابطه حوزه‌های علمیه و حکومت دینی، موجب شکل‌گیری جریانی برای سکولارسازی حوزه‌های علمیه شد. پس از هشدار آیت‌الله خامنه‌ای و مطالبه انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه، اصطلاحات «حوزه انقلابی» و «طلبه انقلابی» بیش از پیش مطرح شد. از مهم‌ترین شاخصه‌های طلبه انقلابی، حضور فعال در عرصه‌های اجتماعی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون، به واکاوی مطالبات و توقعات اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای از طلاب می‌پردازد و ضمن استخراج مضامین و ترسیم و تحلیل شبکه مضامین، ابعاد نقش اجتماعی طلبه انقلابی را در منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای در سه بُعد سیاسی، فرهنگی و خدمات اجتماعی بررسی کرده است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، مهم‌ترین مطالبات اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای از طلبه انقلابی؛ نگرش صحیح از رابطه اسلام و سیاست، داشتن آگاهی سیاسی و قدرت تحلیل، پاسداری از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب، داشتن روحیه مبارزاتی، فهم صحیح از جایگاه تبلیغ داشتن، علم به دین و اوضاع جامعه، توجه به تهذیب نفس و مسائل اخلاقی و فهم صحیح از جایگاه تبلیغ داشتن است.

کلیدواژه‌ها