معنای منفعت عمومی در سیاست‌گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : اجتماعی فرهنگی ارتباطی

نویسنده

دانشگاه باقرالعلوم(ع)

10.22081/fpq.2024.78987

چکیده

دولت‌ها برای حل مسائل اجتماعی، منابع عمومی را برای تأمین منافع عمومی هزینه می‌کنند. اگر معنایی که سیاست‌گذار از منفعت عمومی در ضمن سیاست خود برداشت کرده است با معنایی که مخاطبان سیاست از عملکرد سیاست‌گذار در سیاستش برداشت کرده‌اند، هم‌تراز نباشد، آن سیاست، نمی‌تواند از موفقیت لازم برخوردار شود. مدیر رسانه، با مطالعه یک طرح یا یک سیاست، می‌تواند نقش واسط خود را بین سیاست‌گذار و عموم مردم ایفا کند. منفعت عمومی، آرمانی است که با گفت‌وگوی عمومی در مورد یک مسأله خاص، شکل گرفته است. در این فرآیند، ارزش‌های اجتماعی حداکثرسازی می‌شوند. البته این امر به آن معنا نیست که ارزش‌های اجتماعی، ماهیتی برساختی دارند؛ بلکه حداکثرسازی آن‌ها، متوقف بر تعامل و ارتباطِ افراد است. در این پژوهش برای اینکه بتوان مطالعه دقیق و عمیقی داشت، طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، به‌عنوان مورد مطالعه، انتخاب شد. برای تحقیق، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نسخه‌های مختلف طرح صیانت، نظرات برخی از عموم کاربران فضای مجازی، کارشناسان و فعالان فضای مجازی، با روش نمونه‌گیری نظری، انتخاب و مطالعه شدند. در نتیجه مطالعه، پنج «ائتلاف معنایی»، شناسایی شد. هر ائتلاف، یک معنا را از مداخله سیاست‌گذار برداشت کردند. «اینترنت پاک»، «اینترنت منضبط»، «اینترنت مردمی»، «زندان اینترنت» و «مرگ اینترنت»، پنج معنایی بودند که در این ائتلاف‌ها برداشت شد. تفاوت این معانی، نشان‌دهنده فاصله ارتباطی زیادی است که بین ائتلاف‌های مختلف شکل گرفته‌ است.

کلیدواژه‌ها