حرکت جهان به سمت حکومت واحده براساس نوع تکوین تمدنها باعث شده است که هر تمدنی برای خود یک تئوری را ارائه بدهد تا بتواند بر تمدنها غلبه پیدا نماید. تفاوت در منشا شکلگیری تمدنها باعث تعاریف متعدد از تمدن شده است. تمدن اسلامی برای معرفی خود امروزه در قالب انقلاب اسلامی با شعار گسترش عدالت در جهان پرچمدار نهضت اسلامی شده است که در میان متفکران اسلامی، فارابی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری یک نگاه همگرا در جهت تولید فکر و اندیشه برای تمدنسازی دارند که بر اساس چارچوب نظری علل اربعه که در این نوشتار استفاده شده عدالت به عنوان عنصر و شاخصه اصلی تمدن اسلامی در اندیشه این سه متفکر اسلامی جریان دارد و مفاهیم دیگر مانند آزادی و امنیت و ... در کنار عدالت معنا پیدا مینمایند.
در علت مادی همه سازههای تمدنی و امکانات مادی به صورت عادلانه تقسیم و توزیع میشوند و سازمانها و نهادهای جامعه که علت صوری محسوب میشوند باید عادلانه و همسو با مبانی عدالت عمل نمایند و فاعلین تحقق تمدن نیز دارای صفت عدالت هستند و غایت تمدن نیز با رسیدن به عدالت، موجب سعادت و هدایت فرد و جامعه میشود. مساله این نوشتار جایگاه عدالت در تمدن سازی از منظر فارابی، امام(ره) و مقام معظم رهبری است که براساس علل اربعه به تفصیل آن میپردازیم.
کارگر, محمود. (1395). جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر فارابی، امام(ره) و مقام معظم رهبری. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 9(شماره 27 - پاییز 1395), 149-174. doi: 10.22081/fpq.2016.65057
MLA
محمود کارگر. "جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر فارابی، امام(ره) و مقام معظم رهبری", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 9, شماره 27 - پاییز 1395, 1395, 149-174. doi: 10.22081/fpq.2016.65057
HARVARD
کارگر, محمود. (1395). 'جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر فارابی، امام(ره) و مقام معظم رهبری', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 9(شماره 27 - پاییز 1395), pp. 149-174. doi: 10.22081/fpq.2016.65057
VANCOUVER
کارگر, محمود. جایگاه عدالت در تمدنسازی از منظر فارابی، امام(ره) و مقام معظم رهبری. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1395; 9(شماره 27 - پاییز 1395): 149-174. doi: 10.22081/fpq.2016.65057