مسئله تربیت کودک از دیرباز جزء موضوعات اساسی و بنیادی در محافل علمی بوده است چرا که شالوده و سنگ بنای یک جامعه سالم، بالنده و پویا با تعلیم و تربیت درست شکل میگیرد. از این رو سلامت و بقای جامعه وابسته به تربیت شایسته کودکان برای یک زندگی سعادتمند و موفق است. مسئله تربیت در اسلام آنچنان از اهمیت برخوردار است که یکی از حقوق فرزند بر گردن والدین را پرورش و تربیت صحیح او میداند و برای تعلیم و تربیت کودک برنامهای جامع و هماهنگ با فطرت او قرار داده است. حال سوال اینجاست که برای این تربیت صحیح اسلام چه ساز و کاری را پیشنهاد میکند؟ در این نوشته تلاش شده است با بررسی اصول و مبانی تعلیم تربیت و نظریات بازی از دیدگاه اندیشمندان، به اصول حاکم بر تربیت کودک و چیستی بازی کودکان دست یابد. در پایان از تناظر اصول تربیت و بازی کودکان، نتیجه میگیرد که از نظر اسلام، بازی بهترین مکانیسم تربیت کودک است و مجهز به ویژگیهای تربیتی نظیر شکل دهنده هویت و شخصیت کودک، هدایت شده و هدفمند، آزاد، پرورش دهنده خلاقیت، خردورز و تناسب گر است که کودک را در جهت ظهور عواطف و احساسات، تواناییها و استعدادها، حفظ کرامت، شناخت و افزایش آگاهی و معرفت کودک و رشد فردی و اجتماعی او یاری میدهد.
یوسفی, محدثه. (1395). بازی و تربیت کودک (نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی). فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 9(شماره 28 - زمستان 1395), 161-195. doi: 10.22081/fpq.2017.65428
MLA
محدثه یوسفی. "بازی و تربیت کودک (نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی)", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 9, شماره 28 - زمستان 1395, 1395, 161-195. doi: 10.22081/fpq.2017.65428
HARVARD
یوسفی, محدثه. (1395). 'بازی و تربیت کودک (نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی)', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 9(شماره 28 - زمستان 1395), pp. 161-195. doi: 10.22081/fpq.2017.65428
VANCOUVER
یوسفی, محدثه. بازی و تربیت کودک (نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی). فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1395; 9(شماره 28 - زمستان 1395): 161-195. doi: 10.22081/fpq.2017.65428