دستگاهها و ابزار موسیقی میتوانند بهعنوان وسیله و ابزار کاربردی و تأثیرگذار در مراسم عزاداری امام حسین7 استفاده شوند. آنها علاوه بر اینکه از قدرت جذب سمعی بالایی برخوردارند، میتوانند در انتقال مفاهیم به مخاطب هم بسیار تأثیرگذار باشند. البته تأثیرگذاری تمام ماجرا نیست چراکه استفاده از بعضی از آلات موسیقی مانند طبل میتواند در اطلاعرسانی و همچنین برقراری نظم و ساماندهی دستههای عزاداری هم مؤثر باشد. آنچه که در این مقاله بهعنوان آسیب مورد تحقیق قرارگرفته، استفاده افراطی از موسیقی در مراسم عزاداری امام حسین7 است که در زمان قاجار بهخوبی مشاهده میشود. بهویژه در زمان ناصرالدینشاه -که علاقه فراوانی به برگزاری عزاداریهای پرتجمل داشت - علاقه به تجمل باعث شد تعداد دستههای موزیکی که در عزاداری شرکت میکردند، به سی تا چهل دسته برسد. نکته قابلتوجه این است که این آسیب در عصر حاضر هم وجود دارد و هنوز هم خودی نشان میدهد هرچند در بعضی موارد مصداقهای متفاوتی دارد و در لباسی نو جلوه میکند، مصادیق جدیدی مانند تقلید از موسیقیهای اروپایی مانند پاپ و امثال آن در اجرای مداحیها یا استفاده اسراف گونه و چشم و همچشمی در استفاده از این آلات.
وحیدی, غلام رضا. (1398). آسیبشناسی استفاده افراطی از موسیقی در آئین عزاداری امام حسین(ع) در عهد قاجار و امتداد آن در عصر حاضر. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 39-پاییز1398), 37-57. doi: 10.22081/fpq.2019.69879
MLA
غلام رضا وحیدی. "آسیبشناسی استفاده افراطی از موسیقی در آئین عزاداری امام حسین(ع) در عهد قاجار و امتداد آن در عصر حاضر", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12, شماره 39-پاییز1398, 1398, 37-57. doi: 10.22081/fpq.2019.69879
HARVARD
وحیدی, غلام رضا. (1398). 'آسیبشناسی استفاده افراطی از موسیقی در آئین عزاداری امام حسین(ع) در عهد قاجار و امتداد آن در عصر حاضر', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 12(شماره 39-پاییز1398), pp. 37-57. doi: 10.22081/fpq.2019.69879
VANCOUVER
وحیدی, غلام رضا. آسیبشناسی استفاده افراطی از موسیقی در آئین عزاداری امام حسین(ع) در عهد قاجار و امتداد آن در عصر حاضر. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1398; 12(شماره 39-پاییز1398): 37-57. doi: 10.22081/fpq.2019.69879