یکی از مسائلی که در طول تاریخ فلسفة اسلامی همواره مورد بررسی فلاسفه قرار گرفته است مسئلة جامع اجزای بدن است چرا که تعلق نفس به غیر «جسم طبیعی آلی زنده» امری ممتنع بوده و همواره این پرسش فلسفی در ذهن فیلسوفان خلجان داشته است که عامل جمع کنندة اجزاء که اندام و بدن را از عناصر ایجاد میکند و به آنها شکل و ویژگی خاصی میبخشد چیست؟ این مسئله نه تنها در طبیعیات فلسفی گذشته بلکه در دانش تجربی نوین نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیست شناسی نوین منشأ تمام اندام را سلول بنیادی اولیهای معرفی میکند که قابلیت محض برای تبدیل به اندام مختلف است (تمام توان). با این همه پاسخ پرسش دیرینة فلسفی مذکور را نمیتوان در دانش تجربی جستجو نمود چرا که علاوه بر محدودیتهای آن هنوز امور نامعلوم بسیاری در کیفیت تبدیل سلول واحد به اندام با ویژگیهای متفاوت باقی مانده است. این ناشناختهها سبب شده است تا اکثر متکلمان و اشراقیون تنها جوهری مفارق را عامل ایجاد اندام بدانند. در مقابل حکمای مشاء قوة مصورة نفس جنین را عامل ایجاد اندام معرفی میکنند. نظریة حکمای مشاء با نکاتی مبهم و پرسشهایی بی پاسخ مواجه شد و همین امر سبب شد تا عدهای از حکما نظریة اندام سازی تحت تأثیر نفس مادر را مطرح کنند. این نظریه هرچند برخی از اشکالات را مرتفع مینمود اما پاسخگوی تمام اشکالات وارده بر نظریة مشائی نبود. با ظهور حکمت متعالیه و طرح حرکت جوهری روزنة جدیدی برای حل این مشکل نمایان شد؛ روزنهای که با دانش تجربی نوین نیز سازگار و توسط آن تأیید شد.
کاویانی, محمد. (1400). بررسی تطبیقی جایگاه و نقش قوهی مصوّره و سلولهای بنیادین در اندام سازی بدن. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 14(شماره 47- پاییز 1400), 111-136. doi: 10.22081/fpq.2021.72483
MLA
محمد کاویانی. "بررسی تطبیقی جایگاه و نقش قوهی مصوّره و سلولهای بنیادین در اندام سازی بدن", فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 14, شماره 47- پاییز 1400, 1400, 111-136. doi: 10.22081/fpq.2021.72483
HARVARD
کاویانی, محمد. (1400). 'بررسی تطبیقی جایگاه و نقش قوهی مصوّره و سلولهای بنیادین در اندام سازی بدن', فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 14(شماره 47- پاییز 1400), pp. 111-136. doi: 10.22081/fpq.2021.72483
VANCOUVER
کاویانی, محمد. بررسی تطبیقی جایگاه و نقش قوهی مصوّره و سلولهای بنیادین در اندام سازی بدن. فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش, 1400; 14(شماره 47- پاییز 1400): 111-136. doi: 10.22081/fpq.2021.72483